De aanpak van Knooppunt A1-A30 bij Barneveld en Knooppunt Hoevelaken bij Amersfoort en Nijkerk kan niet nóg langer wachten, want dat is onhoudbaar voor de bereikbaarheid van Midden- en Oost-Nederland. Dat schrijven Regio Foodvalley, acht regiogemeenten en ondernemers- en transportorganisaties zoals VNO-NCW, TLN, evofenedex en de ANWB in een brandbrief aan minister Mark Harbers (Infrastructuur & Waterstaat).
De beide knooppunten zijn van strategisch belang voor de bereikbaarheid van Midden- en Oost-Nederland via de A1, één van de belangrijkste oost-west-verbindingen van ons land én naar Duitsland. “Nu al zorgen beide knooppunten dagelijks voor lange files, economische schade en ongelukken. De komende jaren worden in Regio Foodvalley 25.000 woningen gebouwd en in Regio Amersfoort 27.000 woningen. Ook worden nieuwe bedrijventerreinen aangelegd. De aanpak van de beide knooppunten kan daarom niet langer wachten en moet eerder vandaag dan morgen starten”, aldus overheden en organisaties in de brandbrief.
Afspraken aanpak
Zij luiden de noodklok nadat minister Harbers bekend maakte dat geld voor de aanleg van nieuwe wegen verschuift naar beheer en onderhoud van bestaande infrastructuur. Dat heeft grote gevolgen voor de dringend noodzakelijke aanpak van Knooppunten A1-A30 en Knooppunt Hoevelaken. “Wij maakten hierover afspraken met het Rijk. De ‘slagader’ van en naar Midden- en Oost-Nederland mag niet verder dichtslibben; dat heeft ook gevolgen voor de Randstad. Er moet nú wat gebeuren”, zeggen Regio Foodvalley, regiogemeenten, provincie, ondernemers- en transportorganisaties die hierover met de minister in gesprek willen.
Fileoverlast en ongevallen
Knooppunt A1-A30 bij Barneveld zorgt iedere ochtend en middag voor lange files. De aansluiting van de A1 en de A30 is nooit ontworpen als aansluiting van twee snelwegen (A1 en A30) waardoor al jaren veel oponthoud ontstaat en het knooppunt in de top 10 van files prijkt. Ook is sprake van een onveilige situatie, onder andere vanwege de spitsstrook vanuit Amersfoort die automatisch uitvoegstrook wordt en helaas voor veel verwarring en veel geregistreerde ongelukken zorgt. “Het oponthoud rond Knooppunt A1-A30 kostte onze transportsector een aantal jaren geleden al meer dan € 10 miljoen per jaar”, zeggen ondernemers- en transportorganisaties. “Dat is vandaag de dag alleen maar gestegen.”
Prioritering
Over de aanpak van Knooppunt Hoevelaken wordt al tientallen jaren gesproken. De aanpak is een aantal keren uitgesteld. Intussen worden de files op en rond het knooppunt steeds langer (zoals op de A1, A28 en de toeleidende wegen naar het knooppunt).
Win-winsituatie
Een spoedige aanpak van de Knooppunten A1-A30 en Hoevelaken is een win-winsituatie, stellen overheden en ondernemers. De vervanging van bestaande oude infrastructuur gaat hand-in-hand met het versterken van de bereikbaarheid van economisch sterke en groeiende regio’s in Midden- en Oost-Nederland. Dit draagt bij aan de brede welvaart van Nederland.
“Wij maakten in de verschillende woondeals afspraken met het Rijk over de bouw van nieuwe woningen waarvoor het verbeteren en versterken van de bereikbaarheid een randvoorwaarde is; niet alleen voor inwoners, maar ook voor ondernemers. Wij roepen de minister op met oplossingen te komen om spoedig te starten met de aanpak van beide knooppunten.”