9.3 C
De Bilt

Buurtbemiddeling brengt 45 van de 58 zaken tot goed einde

Door buurtbemiddeling Nijkerk zijn in 2022 in totaal 58 klachten behandeld waarvan er 45 positief zijn afgerond en zeven negatief zijn afgerond. Drie zaken bleken ongeschikt voor bemiddeling, één keer kon geen contact gelegd worden en twee keer weigerde een buur bemiddeling na een informatief gesprek. Van de meldingen waren er achttien afkomstig van bewoners van koopwoningen en zesendertig van huurwoningen. De meeste klachten hebben betrekking op geluidsoverlast, tuin/buiten problemen en verstoorde relaties.

Sneller Buurtbemiddeling

Buurtbemiddeling onderneemt verschillende initiatieven om meer naamsbekendheid te verkrijgen. Mensen worden opgeroepen eerder en sneller zaken te melden om op deze manier echte escalatie te voorkomen.

Het beoogde effect is dat inwoners hun problemen niet bij politie, justitie of woningcorporatie neerleggen wat vaak geen duurzame oplossing oplevert maar proberen er in een vroeg stadium met behulp van buurtbemiddelingen onderling uit te komen. Daardoor moet verdere escalatie worden voorkomen.

Werkdruk

De effecten van buurtbemiddeling zijn het verminderen van werkdruk van anderen nu werk uit handen wordt genomen van politie en woningcorporaties en vergroting van de veiligheid en leefbaarheid. Maar ook het komen tot een sterkere sociale samenhang en zelfredzaamheid van inwoners. Buurtbemiddeling is een gezamenlijke voorziening van de gemeente Nijkerk, de woningcorporaties en de politie. De uitvoering is belegd bij de stichting Welzin in Amersfoort. Deelname is gratis en daardoor laagdrempelig.

Vrijwilligers

In het afgelopen jaar is veel aandacht besteed aan het werven van de benodigde vrijwilligers. In totaal zijn er nu 8 vrijwilligers in Nijkerk en wordt nauw samengewerkt met de 6 vrijwilligers uit Putten. Bij een melding wordt twee bemiddelaars gevraagd om langs te gaan bij beide buren om zo alle kanten van het verhaal te horen. Hierna volgt zo mogelijk een gezamenlijk bemiddelingsgesprek onder begeleiding van de bemiddelaars.

Een dergelijk gesprek vindt altijd plaats op basis van vrijwilligheid. Maar wordt niet gezien als vrijblijvend omdat het inspanning vergt van partijen. Aangegeven wordt dat uiteindelijk buren zelf verantwoordelijk zijn voor het oplossen van het conflict. Zelfbedachte oplossingen worden gezien als duurzamer dan opgelegde oplossingen.

Brief

In een aantal gevallen zijn melders geholpen bij het schrijven van een brief aan de buren wanneer er geen bemiddelingsgesprek kan of kon plaatsvinden. De hulp wordt geboden door verwijten te vertalen naar wensen en behoeften.  Komend jaar wordt ingezet op het trainen van coaching indien de andere buur niet mee wil werken aan bemiddeling.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio