De gemeente Barneveld sluit zich vanaf 25 november aan bij de landelijke campagne ”t kan hard gaan’. De campagne is één van de maatregelen die vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat worden genomen tegen het opvoeren van elektrische fietsen. Doel is om jongeren en hun ouders bewust te maken van de risico’s van het rondrijden op een opgevoerde elektrische fiets. Als onderdeel van deze campagne wordt extra aandacht besteed aan handhaving door de politie.
Wethouder Pluimers: “Een fatbike heeft een grote aantrekkingskracht op jongeren. Het is een stoere uitvoering van de elektrische fiets, waar zij graag mee gezien worden. Op zich is daar niets mis mee, maar we zien sommigen ook met hoge snelheid door het verkeer racen. Dat is levensgevaarlijk en kan grote gevolgen hebben. Niet alleen in de vorm van ongelukken. Ook in de vorm van boetes en een strafblad. Is dat het opvoeren allemaal waard? Wij hopen dat we met deze campagne een bewustwording bij jongeren teweegbrengen, maar ook dat ouders met hun kinderen in gesprek gaan over de risico’s. En natuurlijk dat het opvoeren van elektrische fietsen, zoals fatbikes, verminderd.”
Campagne maakt ook regels en boetes duidelijk
Rondrijden op een opgevoerde elektrische fiets is verboden. Boven de 25 km per uur mag de fiets geen trapondersteuning meer geven en mag het motorvermogen niet boven de 250 watt komen. Of als er een gashendel opzit met motorondersteuning boven de 6 kilometer per uur. De fiets is dan wettelijk een speedpedelec, brom- of snorfiets.
Voor een bromfiets geldt dat hij gekeurd moet zijn door de RDW. Ook is het dan verplicht een helm te dragen, geldt er een minimumleeftijd en een rijbewijsplicht.
Gebruik je de opgevoerde elektrische fiets als fiets, dan loop je het risico op een boete van 310 euro. Bij een tweede aanhouding wordt de opgevoerde fiets in beslag genomen. Iedereen boven de 12 jaar kan hiervoor een strafblad krijgen. Een opgevoerde elektrische fiets is niet verzekerd, waardoor het veroorzaken van een ongeval kan leiden tot duizenden euro’s aan schade- en ziektekosten.
Aansprakelijkheid
Als een kind jonger dan 14 jaar betrokken raakt bij een ongeval, kunnen de ouders aansprakelijk worden gesteld. Jongeren van 14 en 15 jaar zijn zelf verantwoordelijk, maar de ouder kan aansprakelijk zijn, als die had kunnen voorkomen dat de tiener schade veroorzaakte en dat niet deed. Vanaf 16 jaar zijn jongeren helemaal zelf aansprakelijk.
Nieuwe wetgeving
Naast de campagne is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook bezig met het maken van nieuwe wetgeving tegen het opvoeren van elektrische fietsen. Het ministerie wil een verbod op hard- en software, waarmee snelheidscontroles bemoeilijkt of beïnvloed worden.