Nissewaard Lokaal is zwaar ontstemd door het gebrek aan bereikbaarheidsoplossingen voor de gemeente Nissewaard. “Ik heb hier geen woorden voor”, zei een zwaar teleurgestelde Chris Hottentot, fractievoorzitter van Nissewaard Lokaal. “Drie jaar lang onderzoek en wat krijgen we? Praktisch niets! Vergeleken met het westen van Voorne-Putten komen we er zeer bekaaid vanaf.”
Onderzoek bereikbaarheid in regio
De afgelopen drie jaar lieten de gezamenlijke gemeenten op Voorne-Putten, in samenwerking met het Havenbedrijf, de MRDH, de Provincie Zuid-Holland en het Rijk een onderzoek uitvoeren naar de bereikbaarheid van de regio. Dit onderzoek was onderdeel van een breder onderzoek naar bereikbaarheid in Nederland. Afgelopen week presenteerden de onderzoekers hun resultaten aan de gezamenlijke raadsleden op Voorne-Putten. Het is de bedoeling dat bij het eerstvolgende Bestuurlijk Overleg MIRT van het Rijk formeel groen licht wordt gegeven aan de plannen.
Geen enkele oplossing
Hottentot ergert zich eraan dat er geen enkele oplossing is voorgedragen voor de files op de Schenkelweg en de Spijkenisserbrug. Deze overlast zal komende jaren alleen maar toenemen. Ook de aanpassingen aan het Hartelkruis en de Hartelbrug zullen minimaal zijn. “Alsof je een pleister plakt op een gapende wond,” zegt hij geërgerd. “Wat heeft VVD-wethouder Igor Bal de afgelopen drie jaar gedaan? Zelfs de Tweede Hartelbrug kunnen we op ons buik schrijven. Niet dat we daar veel van verwacht hadden.”
Lege handen
Hottentot ergert zich aan het charme-offensief waar de gemeente momenteel te koop loopt. Afgelopen week bezochten twee Kamerleden van D66 en VVD de regio om over de bereikbaarheid te spreken. Deze week volgde ook demissionair minister Barbara Visser. “De gemeente doet alsof de bereikbaarheid prioriteit heeft, maar de werkelijkheid is anders,” stelt hij. “Uiteindelijk staan we gewoon weer met lege handen.”
Concurrentiepositie onder druk
Volgens Hottentot heeft Bal de urgentie verkeerd ingestoken tijdens het gehele onderzoek. “Er is nu gekeken naar het nut en noodzaak voor de regio. Er had een link moeten worden gemaakt met Nederlandse economie. De concurrentiepositie van de Rotterdamse haven staat internationaal onder druk. Een peiler van de Nederlandse economie. De dagelijkse file bij de Botlektunnel draagt er niet aan bij. Vertraging leidt tot schade en kosten.
De economische schade had moeten worden afgezet tegen de aanlegkosten van extra infrastructuur. Dan kun je een discussie voeren in hoeverre kosten op wegen tegen de baten en welke infrastructurele maatregelen nodig zijn. Nu moeten we weer jaren wachten voor we een kans krijgen de bereikbaarheid te verbeteren,” zegt Hottentot.