Hellevoetsluis – In deze donkere herfst- en wintermaanden is verlichting op de fiets extra belangrijk om goed zichtbaar te zijn in het verkeer. Verkeerswethouder Peter Schop gaf daarom verleden week samen met wijkagent Pascal Brus het startsein voor de verkeersveiligheidscampagne ‘Zet je licht aan!’. Om extra aandacht te geven aan het onderwerp spoot wethouder Schop het campagnesjabloon op het wegdek met biologisch afbreekbare verf.
Zien en gezien worden in donker
De periode breekt weer aan dat we in het donker naar school of werk gaan. Of aan het eind van de middag naar huis. Daarom is het belangrijk om na te gaan hoe zichtbaar u bent op de fiets. Want fietsverlichting is er niet alleen om zelf beter te zien, maar zeker ook om gezien te worden. Wethouder Peter Schop: “Als het zicht slecht is door regen, sneeuwval of tijdens de schemering ziet een automobilist een onverlichte fietser snel over het hoofd. Kinderen hebben vaak niet eens in de gaten dat ze zonder verlichting en reflectie pas op het allerlaatste moment zichtbaar zijn voor medeweggebruikers. Check daarom regelmatig de verlichting van alle fietsen in het gezin.”
Dimlicht auto’s
Hoewel de campagne gericht is op fietsers, wil wethouder Schop de automobilisten ook nog iets op het hart drukken. Veel automobilisten vertrouwen op de automatische verlichtingsstand van hun autoverlichting. De automatische verlichtingsstand in auto’s (dagrijlicht) meet vaak alleen het verschil tussen licht en donker en niet het verschil tussen goed en slecht zicht. Hierdoor rijden er bij slecht zicht nog veel automobilisten zonder verlichting aan de achterzijde. “Schakel bij slecht zicht zoals bij regen of mist over naar de dimlicht stand. Daarmee vergroot je je eigen zichtbaarheid enorm en dat kan ongelukken voorkomen,” aldus wethouder Schop.