7.3 C
De Bilt

Metro- en busstation Spijkenisse Centrum krijgt een renovatie voor ruim € 20 miljoen

Spijkenisse – De gemeente Nissewaard is voornemens om samen met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) een bedrag van ruim € 20 miljoen te investeren in de reconstructie van het metro-busstation Spijkenisse Centrum en het gebied er omheen. Met dit project zet de gemeente een volgende stap om dit deel van het centrum van Spijkenisse verder te ontwikkelen.

Hoogwaardig ov-knooppunt

Het project heeft uiteindelijk tot doel om op drie terreinen verbeteringen door te voeren. Die moeten er ten eerste toe leiden dat het stationsgebied Spijkenisse Centrum als hoogwaardig ov-knooppunt voor de regio richting Rotterdam en vice versa gaat functioneren. Ten tweede moet het centrumgebied een aantrekkelijk woon-, werk- en verblijfsgebied voor inwoners en bezoekers worden. Tot slot moet na voltooiing van het project het gebied een aantrekkelijke stadsentree van het centrum van Spijkenisse/Nissewaard zijn.

Kansrijke locatie in Spijkenisse

Uit eerder onderzoek is al gebleken dat het stationsgebied een belangrijke en kansrijke locatie is om nieuwe ontwikkelingen in gang te kunnen zetten. Een van de kansen is een mix van functies en verdichting rond het metrostations te realiseren in de vorm van retail, bedrijven, andere woonvormen, onderwijsinstellingen en een slimme oplossingen voor parkeren. Het voorstel behelst  uitbreiding van de P+R-locatie aan de Heemraadlaan met 128 parkeerplaatsen als een eerste stap.

Door een deel van de capaciteit van de P+R aan de Ruwaard van Puttenweg te verplaatsen naar de Heemraadlaan, komt er ruimte. Bovendien hoeven mensen die met de auto naar een P+R-locatie rijden en vervolgens met openbaar vervoer verder naar hun werkplek reizen, niet meer met de auto het centrum van Spijkenisse in te rijden.

Centrumfunctie voor de regio

Wethouder Igor Bal van Ruimtelijke Ordening kan hiermee een van de voornemens van het college van B&W gestand doen: “Het was altijd al een prioriteit van dit college om het gebied rond het metrostation en het gebied eromheen klaar te maken voor de komende decennia. Dat vraagt om visie en lef. We hebben met het binnenhalen van de subsidie getoond dat we die visie en dat lef hebben om dit gebied op tal van punten te verbeteren.” Naast de MRDH-subsidie steekt Nissewaard zelf ook nog € 6,3 miljoen in het project.

Mooi regionaal OV-knooppunt

Nogmaals wethouder Bal: “We bieden dan de inwoners, bezoekers en reizigers straks een mooi regionaal ov-knooppunt met een grote betekenis voor de hele regio. Of het nu om openbaar vervoer, wonen, bedrijvigheid, onderwijs of verblijf gaat, het is hier straks allemaal te vinden. Daarmee krijgt dit gebied een belangrijke centrumfunctie in de regio. Gezien de € 20 miljoen subsidie van het MRDH voor dit project, hebben we daar ook de regiobestuurders van overtuigd.”

Toekomstvisie Nissewaard

Behalve de reconstructie van het metro-busstation wordt ook gekeken naar de kansen voor woningbouw en duurzame verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte. Daarbij wordt  aansluiting gezocht op het park richting centrum en gedeeltelijke renovatie van dat groene gebied. Ook biedt de omgeving van het metrostation kansen voor transformatie van kantoorlocaties, mogelijke onderwijsvoorzieningen en reconstructie van de Ruwaard van Puttenweg.

Wethouder Jan- Willem Mijnans van openbare ruimte en wonen: “Met dit plan geven we een impuls aan het beeld die we in onze toekomstvisie voor de stad hebben geschetst. Ook woningbouw en een duurzaam beheer passen daar naadloos in. Het is de volgende stap op weg naar een stad die voorbereid is op de toekomstige ontwikkelingen.”

Aandachtspunten

De plannen verkeren nog in ontwerpfase. Binnenkort worden omwonenden uitgenodigd voor een bijeenkomst, waarop de plannen nader worden toegelicht.  Tevens kunnen zij dan aangeven welke aandachtspunten volgens hen meegenomen moeten worden in de uitvoering van de plannen.

1 REACTIE

  1. Kansrijke locatie in Spijkenisse noemen ze dit 20 miljoen steken in het gebied metro centrum Spijkenisse en erom heen hadden ze in de eerste instantie de metro ondergronds moeten bouwen dan zou ik zeggen ja het gebied gaat opknappen met 20 miljoen maar nu zeg ik kansloze locatie ook na de wat gemeente zegt een hele verbetering van het metrostation Spijkenisse centrum wat ik nooit heb begrepen wat ik eigenlijk nooit zal begrijpen is waarom ????? hebben jullie bij überhaupt al bij aanleg van de metro lijn terwijl jullie bij metro station zalmplaat ondergronds gaat waarom is er dan niet gelijk ondergronds verder geboord om drie metro stations ondergronds aan te leggen dan was het veel mooier veel beter geweest dan had je kunnen spreken van een fantastisch ov knooppunt nu zal het metrostation Spijkenisse centrum na de investering van 20 miljoen gewoon veen aanfluiting blijven en is het gewoon een kansloze gemiste kans in de eerste instantie hadden jullie de metro ondergronds moeten bouwen toen jullie met bouw van de metro begonnen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio