21.9 C
De Bilt

College Weert geeft uitleg over bedrijventerrein Kanaalzone II en komst logistiek bedrijf

Hieronder geeft het College van Burgemeester en Wethouders van Weert uitleg over de komst van een logistiek bedrijf op bedrijventerrein Kanaalzone II en waarom woningbouw niet mogelijk blijkt.

Bestemmingsplan ‘bedrijventerrein’

“Het terrein, waar voorheen de lampenfabriek van Philips stond, met alle bijbehorende verkeersbewegingen, ligt al jaren braak. De bestemming is echter nog steeds ‘bedrijventerrein’. Woningbouw is hier, mede vanwege geluids- en geurcirkels van omliggende bedrijven niet mogelijk. Als we woningbouw in een nieuw bestemmingsplan zouden kunnen vastleggen, dan zou een groot deel van het terrein niet bebouwd kunnen worden om de huidige ondernemers op en rondom dit industrieterrein niet te belemmeren.”

Logistieke ondernemer

“Een ondernemer heeft het grote bedrijventerrein aangekocht. Op basis van het geldende bestemmingsplan heeft hij een omgevingsvergunning aangevraagd voor de bouw van een logistiek bedrijf. De gemeente Weert heeft deze aanvraag zorgvuldig getoetst en op basis daarvan de omgevingsvergunning verleend op 19 december 2023.

Bij de presentatie van de plannen werd duidelijk dat tussen het nieuw te bouwen logistiek bedrijf en de woningen aan onder andere de Nobellaan een grote groenzone komt. Daarmee heeft de ondernemer rekening gehouden met de inpassing van het logistiek bedrijf in de omgeving.

Het college begrijpt dat de komst van een logistiek bedrijf op deze locatie, hoe dan ook, voor omwonenden ergens wringt. Van een leeg en braakliggende terrein naar een groene zone met daarachter een bedrijfspand is een verandering in de woonomgeving. De realiteit is dat iedereen wist dat dit ooit kon gebeuren. Wij benadrukken het nog eens, deze locatie heeft de bestemming ‘bedrijventerrein’. Eerdere initiatieven om hier woningbouw te realiseren zijn door de markt, onder andere vanwege alle belemmeringen, niet haalbaar geacht.”

Verkeersbewegingen

“Een logistiek bedrijf brengt verkeersbewegingen met zich mee. Daarom is een  verkeersonderzoek uitgevoerd en dit is door de gemeente beoordeeld. De initiatiefnemer begrijpt dat omwonenden aan de Uilenweg liever geen vrachtverkeer in hun straat wensen. Mede vanwege de vele fietsers die dagelijks van deze weg gebruik maken.

Daarom laat de initiatiefnemer, op verzoek van de gemeente, voor eigen rekening, aanpassingen doorvoeren op de Uilenweg. Dit betreffen onder andere fietssuggestiestroken en de plaatsing van een doorrijhoogtebegrenzer om te voorkomen dat vrachtwagens de Kazernelaan opdraaien.

Gelet op het voorgaande, heeft het college van burgemeester en wethouders op 9 juli 2024 de beslissing genomen om de omgevingsvergunning in stand te laten. Dat is wellicht niet voor iedereen een prettige uitkomst maar we hechten er waarde aan uit te leggen waarom we tot deze beslissing zijn gekomen.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio