1.8 C
De Bilt

Markerwaardweg beste route voor ontsluiting Centrum West Venhuizen

Voor de ontsluiting van het verkeer van de nieuwe woonwijk Centrum West, kiest het college voor de Markerwaardweg. De ontwikkeling van het gebied met rond de 250 woningen zorgt voor meer verkeer in Venhuizen. Een ontsluiting via de Torenweg en directe aansluiting op de N506 is een tweede alternatief maar is op korte termijn niet haalbaar. Verkeersremmende maatregelen en een voorrangskruising op de Markerwaardweg moeten zorgen voor een goede en veilige verkeersafwikkeling. De gemeenteraad besluit in september over het voorstel van het college.

Naast de aanleg van de voorrangskruising stelt het college maatregelen voor om de  verkeersveiligheid op de Westerkerkweg en de Torenweg te verbeteren. Het college vraagt de raad voor het aanpassen van de kruising en de verkeersmaatregelen in totaal € 1,6 miljoen beschikbaar te stellen.  

Bewonersavond

Voordat de raad een besluit neemt, houdt de gemeente op donderdag 5 september 2024 een bijeenkomst om inwoners te informeren over het plan voor de ontsluiting van Centrum West en de verkeersmaatregelen. Bewoners krijgen uitleg over de verkeersonderzoeken en de maatregelen die het college voorstelt en kunnen hierover vragen stellen. De bewonersavond vindt plaats om 19.30 uur in de kantine van sportvereniging De Valken, Koggeweg 45 b in Hem.

Verkeersonderzoek

Een verkeersbureau onderzocht de knelpunten die er nu zijn, welke knelpunten ontstaan als het aantal woningen in Venhuizen toeneemt en welke oplossingen mogelijk zijn.

Voor de ontsluiting van de wijk zijn drie routes onderzocht. De route over de Markerwaardweg, de route over de Torenweg en een nieuwe route ten noorden van de Westerkerkweg. Daarnaast is gekeken naar de kruising Markerwaardweg-Westerkerkweg. De minirotonde op deze kruising is in de huidige situatie al een knelpunt. De minirotonde is niet geschikt voor de hoeveelheid fietsers, auto’s en vrachtverkeer die daar rijden.

Wethouder Marcel ten Have zegt hierover: “We willen goed in beeld hebben wat de gevolgen zijn van de nieuwe wijk voor de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Voor knelpunten zoeken we oplossingen die op korte termijn haalbaar zijn. Hierover hebben we gesproken met inwoners en onze raadsleden. De kruising Markerwaardweg-Westerkerkweg is een bekend knelpunt. Dat horen wij ook van inwoners. Een belangrijk onderdeel van ons voorstel voor de ontsluiting van Centrum West is daarom het aanpassen van deze kruising.”     

Haalbare ontsluitingsroute

Het college kiest. onder andere op basis van de onderzoeken, voor een ontsluiting via de Markerwaardweg in combinatie met maatregelen voor de Torenweg. Een ontsluiting via de Torenweg is nu niet haalbaar omdat een directe verbinding van de Torenweg op de provinciale weg N506 niet mogelijk is. De provincie geeft hiervoor geen toestemming. De gemeente blijft hierover wel in gesprek met de provincie. Ook de nieuwe route tussen de Westerkerkweg en Markerwaardweg vindt het college geen haalbare oplossing. De kosten hiervoor zijn zeer hoog en de gemeente moet hiervoor de benodigde grond aankopen.

Aanpassen kruising Markerwaardweg-Westerkerkweg

Om de verkeersveiligheid van de kruising Markerwaardweg-Westerkerkweg te verbeteren is het voorstel de kruising in te richten als voorrangskruising. Samen met verkeersremmende maatregelen zoals drempels of versmallingen op de Markerwaardweg zorgt dit voor een goede en veilige afwikkeling van het verkeer. Verkeer op de Markerwaardweg heeft in de nieuwe situatie voorrang. Op de kruising komen aparte oversteekplaatsen met een middeneiland. Fietsers en voetgangers kunnen zo in etappes veilig de weg oversteken.

Verkeersmaatregelen

Naast het aanpassen van de kruising stelt het college een aantal andere verkeersmaatregelen voor:

  • De Westerkerkweg tussen de ingang van Centrum West en de Markerwaardweg wordt ingericht als 30-km weg.
  • Het voetpad op de Westerkerkweg verlengen tot de ingang van Centrum West.
  • Fietsstroken op de Westerkerkweg vanaf Centrum West naar de Torenweg en op de Torenweg. Ook komt er openbare verlichting op de Torenweg.
  • Een aparte voorsorteerstrook bij de aansluiting van de Markerwaardweg op de N506.
  • Aanpassing van de voorrangsregeling bij het kruispunt De Hout – Houterweg onder andere door het maken van nieuwe markeringen op de weg.


Naast deze maatregelen gaat de gemeente in gesprek met bedrijven die zorgen voor veel vrachtverkeer. Met deze bedrijven wil de gemeente afspraken maken over een aanpassing van de routes voor vrachtwagens om de overlast in het dorp te verminderen.

Besluit verkeersmaatregelen en inspreken

Het voorstel wordt op 9 september 2024 besproken tijdens de rondetafelgesprekken Drechterland. Daarna volgt het besluit van de gemeenteraad op 23 september 2024. De vergaderingen beginnen om 20.00 uur. Inspreken tijdens de rondetafelgesprekken of raadsvergadering kan na aanmelding bij de griffie op telefoonnummer 0228 534146. Ook is het mogelijk de vergaderingen online mee- of terug te luisteren. Dit kan via www.drechteland.raadsinformatie.nl.

Informatie

Het eerste verkeersonderzoek en meer informatie over Centrum West is te vinden op de website samen.drechterland.nl.

Woningbouw Centrum West

Het gebied Centrum West ligt ten westen van het Twijver in Venhuizen tussen Westeinde-Hemmerbuurt en de Westerkerkweg. Het plan is om vanaf 2025 rond 250 woningen te bouwen, zowel huur als koop, voor verschillende doelgroepen waaronder starters en senioren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio