De vermindering van sluipverkeer in de binnenstad en havens staat hoog op het lijstje van het college van Hoorn. In de afgelopen maanden is onderzoek verricht naar de effecten van het terugdringen van sluipverkeer in het havengebied. Ter hoogte van de Paardensteeg is begin april een inrijverbod ingesteld en is onderzocht wat hiervan het effect is.
Van 18 tot en met 24 maart was de voormeting. Een tweede meting was van 3 tot en met 9 juni. De meting is verricht met camera’s en een telslang. Het doel was om inzicht te krijgen in de effecten van het inrijverbod.
Sluipverkeer Paardensteeg licht afgenomen
De afsluiting van de Roode Steen in combinatie met de afsluiting van de Paardensteeg heeft een bescheiden effect. Het doorgaand verkeer is afgenomen met 15%. Daar staat tegenover dat er sinds de afsluiting meer sluipverkeer rijdt via het Achterom. De inwoners op en rond het Achterom gaven al signalen dat er meer verkeersdrukte was en het onderzoek laat dit ook zien. Er is op basis van de meting sprake van een toename met circa 15%.
Handhaven bestemmingsverkeer lastig
Bewoners van het havenkwartier gaven in de afgelopen jaren aan dat er meer verkeersdrukte is als de Roode Steen is afgesloten. Daarom is het inrijdverbod met uitzondering van bestemmingsverkeer ingesteld. De maatregel is ook gehandhaafd. Dit bleek in de praktijk lastig uit te voeren. Om te beginnen is de term bestemmingsverkeer te breed om goed op te kunnen handhaven. Daarnaast is de werkelijke bestemming niet goed vast te stellen.
De maatregel om de Paardensteeg af te sluiten had helaas niet het gewenste effect. In de binnenstad staat verblijven, lopen en fietsen voorop. Het college van Hoorn gaat onderzoeken met welke andere maatregelen doorgaand gemotoriseerd verkeer geweerd kan worden om zo de verblijfskwaliteit in de binnenstad te verbeteren.