2.9 C
De Bilt

Huurders met conflict huurbaas kunnen klacht melden bij gemeentelijk loket in Oldambt

Huren dient een aangenaam voorrecht te zijn. Fijn wonen, zonder zorgen. En gelukkig is dat in de regel ook zo voor huurders. Helaas zijn er ook uitzonderingen op de regel. Meestal betreft dit een moeizame relatie tussen huurder en verhuurder, oftewel ‘slecht verhuurderschap’. Dit kan leiden tot een conflict over hoge servicekosten, intimidatie, achterstallig onderhoud of het niet terugbetalen van de borg. Voor die huurders is er goed nieuws. Sinds juli 2023 kunnen zij een beroep doen op de nieuwe Wet Goed Verhuurderschap (WGV). Vanaf 1 januari 2024 kreeg de wet een lokale vertaling naar een meldpunt op de website van de gemeente.

De nieuwe wet is een landelijk initiatief, die per gemeente een lokale invulling krijgt: een (digitaal) meldpunt op de website. Zo ook de gemeente Oldambt. De wet geeft gemeenten handvaten om geschillen tussen huurder en verhuurder aan de kaak te stellen. Zo onderzoekt de gemeente of een verhuurder de regels omtrent goede zorg rond verhuren overtreedt of niet. Mocht dit het geval blijken te zijn, dan kan de gemeente overgaan tot het uitschrijven van boetes tot in het uiterste geval inbeheername. 

Wethouder Gert Engelkens (Wonen) van de gemeente Oldambt is blij met de komst van het meldpunt. “In feite zegt de term Goed Verhuurderschap al voldoende. De plicht die je hebt als verhuurder om gemaakte afspraken met de verhuurder na te komen. Dit is helaas niet altijd het geval. De verhuurder voelt zich in een dergelijke situatie vaak alleen en onmachtig in het conflict. Het is goed dat deze Wet en het meldpunt er is. De gemeente krijgt hiermee meer mogelijkheden om ongewenst gedrag van verhuurders aan te pakken.”

Het loket geldt alleen voor particuliere huurders. Gebruikers van een woning van bijvoorbeeld een woningcorporatie kunnen met een klacht terecht bij de huurcommissie.

Meldpunt huurders

Het meldpunt is te bereiken via de website van de gemeente Oldambt. Huurders hebben hier de mogelijkheid om gratis en anoniem een melding te doen. De gemeente gaat vervolgens – afhankelijk van de aard van de klacht en overtreding – kijken welke gevolgstappen mogelijk zijn. 

Gert Engelkens roept huurders met een conflict met de verhuurder op dit vooral te doen. “Goed en fijn wonen zonder zorgen is een belangrijke basis voor je welbevinden. Klopt iets niet in de relatie met de verhuurder, dan zorgt dit voor spanning. Dit kan ook weer van invloed zijn op je gezondheid. Dus; maakt dan vooral gebruik van het Meldpunt. Directe garanties zijn er niet, maar we kijken graag gezamenlijk naar een oplossing.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio