8.1 C
De Bilt

Schouwen-Duiveland neemt deel aan de pilot Verkeershandhaving

Schouwen-Duiveland is één van de gemeenten in Nederland die geselecteerd is om deel te nemen aan de pilot verkeershandhaving. De pilot houdt in dat buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in de gemeente gaan handhaven op drie lichte verkeersovertredingen van fietsers: telefoongebruik op de fiets, door rood rijden en geen of onjuiste verlichting. De pilot loopt van 10 januari t/m juli 2023.

Vervolg pilot Utrecht

Sinds februari 2021 draait de pilot in de gemeente Utrecht. Doel ervan is te experimenteren met het uitbreiden van de taken van boa’s. De pilot is inmiddels geëvalueerd en de uitkomsten daarvan zijn positief. Daarom heeft de minister van Justitie en Veiligheid samen met de betrokken partners besloten om de pilot in Utrecht uit te breiden naar een vijftal andere gemeenten. Schouwen-Duiveland is er daar een van.

Samenwerking politie voor deze pilot

De uitvoering van de pilot gaat in samenwerking met de politie. Alle boa’s die deelnemen aan de pilot krijgen eerst een instructie van de politie. Op deze manier brengen zij hun kennis over op de handhavers, die daarmee hun voordeel kunnen doen. Ook vindt er afstemming plaats over de gezamenlijke inzet. Politie en handhaving werken al op veel gebieden samen. Deze pilot is daarin weer een nieuwe stap.

Reactie burgemeester Jack van der Hoek van Schouwen-Duiveland

Schouwen-Duiveland is een echte fietsgemeente. Dat kan ook niet anders met een groot fietsnetwerk. Zowel toeristen als de jeugd op weg naar de middelbare school in Zierikzee kruisen elkaar veelvuldig. Ook zien we steeds meer elektrische fietsen met hogere snelheden op de fietspaden. Fietsveiligheid staat dan ook hoog in het vaandel bij de gemeente Schouwen-Duiveland. Deze pilot sluit hier perfect bij aan.”

“De gemeente kent veel onverlichte fietspaden van en naar woonkernen. Daarbij zijn er veel polderwegen die onverlicht zijn waar motorvoertuigen en fietsen elkaar passeren. Door deelname van de handhavers aan de verkeerspilot dragen we bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.”

Evaluatie

Op basis van de uitkomsten van de evaluaties, wordt besloten over of de verkeersovertredingen al dan niet worden toegevoegd aan Domeinlijst I. Dit betekent dat boa’s mogelijk permanent bevoegd zijn om de eerder genoemde verkeersovertredingen met ongemotoriseerd rijdend verkeer te handhaven. Naar verwachting neemt het ministerie in de loop van 2023 hierover een besluit. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio