De komende jaren wordt het drukker op de Zeeuwse wegen. Zo ook op de Midden-Zeelandroute. Bovendien moet de Zeelandbrug over 15 jaar vervangen worden. Daarom is samen met het Rijk gekeken hoe de route van noord naar zuid toekomstbestendig gemaakt kan worden. Een robuust netwerk zorgt voor vlotte en betrouwbare reistijden en beperkt incidenten. De bereikbaarheid van Zeeland vraagt om een volwaardige tweede hoofdwegenontsluiting, naast de oost-west verbinding van de A58.
Vraagstuk
Op dit moment is er richting Zuid-Holland en Noord-Brabant slechts één hoofdader met de A58 en A4. Het Zeeuwse wegennet is, zeker bij calamiteiten, kwetsbaar. Een goede Noord-Zuidverbinding is hiervoor belangrijk. Zeeland heeft de ambitie om te groeien en de economie te stimuleren. Het Toekomstperspectief Zeeland 2050 leidt ook tot meer inwoners. Gezien deze ontwikkelingen is samen met het Rijk het Toekomstbeeld voor de Midden-Zeelandroute ontwikkeld.
Daarnaast nadert de Zeelandbrug zoals bekend over ongeveer 15 jaar het einde van haar levensduur. Dit betekent dat vervanging van de Zeelandbrug noodzakelijk is. De huidige brug heeft een smal wegprofiel en is destijds niet ingericht op het vele en zware vrachtverkeer dat in de huidige tijd over de Zeeuwse wegen rijdt.
Ambitie
De Midden-Zeelandroute vormt één van de belangrijkste verkeersaders van Zeeland, maar heeft capaciteitsbeperkingen. Vanwege de grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen op het gebied van woningbouw, (kern)energie en in de havens (North Sea Port District) moeten we oog hebben voor de bereikbaarheid van Zeeland. Daarom is het cruciaal om, naast de A58, een volwaardige tweede ontsluitingsroute te realiseren. De Midden-Zeelandroute krijgt die rol voor het personenvervoer (autoverkeer en hoogwaardig OV) en goederenvervoer van en naar Zeeland.
Wanneer de ontwikkelingen uit het Toekomstperspectief Zeeland 2050 zich voordoen, inclusief de groei van het aantal inwoners, is het volgens het rapport Toekomstbeeld Midden-Zeelandroute nodig om vanaf 2040 twee dubbele rijbanen (2×2) over de hele route te realiseren. Een nieuwe verbinding tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland is sowieso nodig, ter vervanging van de rol die de Zeelandbrug nu in het Zeeuwse wegennet vervult. Een robuuste Midden-Zeelandroute draagt tevens bij aan betere verkeersveiligheid en doorstroming bij calamiteiten, bijvoorbeeld als er een stremming is op de A58. Bovendien is het, gezien de huidige geopolitieke ontwikkelingen en de investeringen in defensie, van belang om in te zetten op een robuuste infrastructuur voor defensietransport.
Vervolgstappen
Provincie Zeeland gaat het Toekomstbeeld Midden-Zeelandroute bespreken met alle gebiedspartners die hebben bijgedragen aan de totstandkoming ervan. Samen met hen maken we concrete afspraken over de realisatie van het Toekomstbeeld. Een deel van de voorgestelde acties vereist samenwerking en afspraken met het Rijk, terwijl andere onderdelen juist vragen om nadere invulling op regionaal of lokaal niveau.
Vooruitlopend op de realisatie van het Toekomstbeeld zet de Provincie Zeeland in op de aanpak van de Deltaweg (N256). In december 2025 zal hierover een besluit worden genomen in Provinciale Staten. Deze weg wordt ingericht als een verkeersveilige 2×1-weg, waarmee tevens een betere doorstroming wordt gerealiseerd. Bij de inrichting en aanleg wordt ruimte gereserveerd voor een toekomstige doorontwikkeling naar een 2×2-variant.
Gedeputeerde Harry van der Maas: “Met het oog op nieuwe grootschalige ontwikkelingen in Zeeland is het van belang om te investeren in ons wegennet. Het wordt steeds drukker op onze wegen. Het is essentieel dat we een vlotte verbinding realiseren tussen noord en zuid. De Midden-Zeelandroute zorgt ervoor dat Zeeuwen eenvoudiger en sneller de Randstad bereiken voor bijvoorbeeld werk of familiebezoek. Daarnaast zorgt de route voor minder incidenten. Nu het Toekomstbeeld gereed is, kijk ik graag samen met onze partners en het Rijk hoe we kunnen toewerken naar de uitvoering!”
De Midden-Zeelandroute
De Midden-Zeelandroute loopt vanaf Zelzate via Terneuzen en de Westerscheldetunnel naar Goes, via de Zandkreeksluis en de Zeelandbrug naar Zierikzee en Bruinisse, en over Goeree-Overflakkee via knooppunt Hellegatsplein tot aan de A29. Van Zeeuws-Vlaanderen tot de A58 ligt al een 2×2-verbinding. Deze route is voor een deel een N-weg van het Rijk en voor een deel een provinciale N-weg.