9.6 C
De Bilt

Cijfers 2017 tonen economische groei in Meppel

Meppel – Het gaat goed met de economie in Meppel. De gemeente heeft 2017 afgesloten met een positief resultaat van €3.135.000 en een stijging van de reserves. Vooral de verkoop van grond voor woningbouw en bedrijfsvestiging heeft daaraan bijgedragen. De stijgende vraag naar bedrijfsgrond toont de noodzaak aan van het onderzoek naar uitbreiding van bedrijventerreinen. 

Wethouder Ten Hulscher is voorzichtig optimstisch: “Een betere financiële positie blijft van belang om investeren in de ontwikkeling van de gemeente mogelijk te maken. Daarnaast moeten we nog beter bestand zijn tegen een onzekere ontwikkeling van inkomsten en tegen risico’s die de reserves kunnen aantasten.”

Dynamische gemeente

De financiële stukken van de gemeente stonden de afgelopen vier jaar in het teken van de drie bestuurlijke ambities: sluitend meerjarenperspectief, reserves op niveau en beperken van de schuldenlast. 2014 tot en met 2017 werden gekenmerkt door het streng bewaken van uitgaven. Deze periode begon zelfs met noodzakelijke bezuinigingen.

Burgemeester Korteland: “Het bleef zoeken naar het evenwicht tussen ruimte voor onze ambitie om de gemeente aantrekkelijk te houden en de schaarse middelen. Stimuleren van de kwaliteit van de binnenstad, de bedrijventerreinen en de haven is van groot belang voor de dynamiek in de regio.”

Groter speelveld gemeente

Wethouder Koning reageert opgetogen op de cijfers: “Bijblijven in de concurrentie met andere steden en samenwerking met meer partijen stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het centrum. Meppel moet telkens weer laten zien wat de stad waard is. De investeringen van de gemeente en van bedrijven laten zien dat we de weg omhoog gevonden hebben.”

Wethouder De Vos benadrukt: “Een aantrekkelijke omgeving kost geld. Bezuinigingen gingen ten koste van de omgeving. Meppel relevant houden en samen nieuwe initiatieven nemen is gelukkig het gezamenlijke doel van ieder die zich bij de stad en de gemeente betrokken voelt.”

Leefbaarheid, gedeelde verantwoordelijkheid

Met de komst van de verantwoordelijkheid voor het sociaal domein is de gemeente als organisatie in korte tijd sterk van karakter veranderd. Zelfs met nu drie jaar ervaring blijft voorzichtigheid geboden, want verschillen tussen de begroting en de rekening kunnen groot zijn.

Wethouder Stam: “Het is daarom belangrijk ook de menselijke kennis en ervaring te borgen. In de eigen organisatie en gedeeld met partnerorganisaties en andere gemeenten. Decentralisatie is geen tovermiddel, maar blijkt wel de meest begaanbare weg om met oog voor specifieke lokale omstandigheden het bestaan van onze inwoners leefbaar te houden.”

Lasten blijven overzienbaar

De belangrijkste verklaringen van het overschot op de rekening 2017 van € 3.135.000 hebben betrekking op de grondexploitaties en op het sociaal domein. De grondexploitaties hebben een positief resultaat van € 5.060.000. Het sociaal domein komt € 2.452.000 tekort ten opzichte van de begroting.

Wethouder Ten Hulscher: “De totale reserves zijn in 2017 gestegen met € 2.185.000 tot € 9.423.000. De lokale lasten in de gemeente zijn € 122 per huishouden lager dan het landelijk gemiddelde.”

Gemeenteraad

Burgemeester & wethouders bieden de Gemeenteraad de jaarstukken van 2017 aan. De stukken staan op de voorlopige agenda van de vergadering van de Raadscommissie van donderdag 14 juni.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio