21.9 C
De Bilt

Participatieweek Kampen levert schat aan informatie op

162 gesprekken voerden medewerkers van de gemeente Kampen met inwoners en ondernemers tijdens de participatieweek, die van 22 tot en met 28 mei is gehouden. Iedere dag van die week stonden medewerkers klaar om het gesprek aan te gaan. Doel hiervan: van inwoners en ondernemers horen hoe zij denken over de dienstverlening van de gemeente. Ook: voelen inwoners en ondernemers zich voldoende betrokken bij het werk van de gemeente? De hele week leverde talloze mooie gesprekken en een schat aan informatie op.

Een betrokken groep medewerkers van de gemeente Kampen meldde zich aan om de straat op te gaan en deze gesprekken te voeren. Ze waren onder andere te vinden op de markt in Kampen en IJsselmuiden, bij de skatebaan in het stadspark, bij het dorpshuis in Mastenbroek en Kampereiland en in het Kulturhus IJsselmuiden. Ook werden gesprekken gevoerd met meerdere ondernemers uit verschillende branches. 

Diverse doelgroep

Wethouder Inwonerbetrokkenheid Erik Faber is blij met de uitkomsten. ”Opvallend was de hoge bereidheid om mee te werken aan deze gesprekken. In totaal zijn er 162 gesprekken gevoerd. De gesprekspartners waren zo divers als het maar kan: jongeren, ouderen, gewone inwoners van Kampen, inwoners in complexe situaties, ondernemers en een netwerkpartner. Deelnemers kregen vragen voorgelegd over ervaringen en wensen op het gebied van inwonerbetrokkenheid en dienstverlening.”

Betrokkenheid

Op de vraag of mensen zich betrokken voelden bij het werk van de gemeente reageerde 44 % positief. Voor 23% van de ondervraagden voelde dat juist anders.

De deelnemers aan deze gesprekken waren positief te spreken over het omzien naar elkaar en over de participatieweek zelf. Ook gaven mensen aan dat ze graag het eigen karakter van de stad en de dorpen willen behouden. Ze vroegen blijvend aandacht voor voorzieningen voor jongeren, voor mensen die minder handig zijn met een computer en voor mensen met een smalle beurs.

Verbeteren van dienstverlening en inwoners beter betrekken

Wethouder dienstverlening Bernard van den Belt is verheugd over de positieve uitkomsten van de gesprekken. “72% van de deelnemers aan de participatieweek gaf de gemeente het rapportcijfer 7 of hoger. Ongeveer 15% van de mensen gaf de gemeente een onvoldoende. Communicatie en afhandelingstijd bij vragen werden dan vooral als verbeterpunt genoemd. Het gemiddeld rapportcijfer was een 7,1. Dat zijn op zichzelf al mooie resultaten, terwijl het ook een mooie aanmoediging is aan de organisatie om het nog beter te gaan doen.”

Verbeteren dienstverlening

De gemeente Kampen gebruikt al deze informatie voor het verbeteren van de dienstverlening en het betrekken van inwoners bij plannen en beleid. Sommige dingen kunnen snel opgepakt worden, andere informatie gebruikt de gemeente bij het maken van nieuw beleid. De visie op dienstverlening en de visie op wijkgericht werken staan op de agenda van de gemeenteraad in december dit jaar.

In de infographic is meer informatie te vinden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio