Zeeland Seaports, Havenbedrijf Gent, gemeente Terneuzen en provincie Zeeland dienden begin dit jaar namens een breed consortium van bedrijven en overheden een onderzoeksvoorstel in ter verbetering van de spoorinfrastructuur in en tussen de havengebieden van Terneuzen en Gent. Onlangs is door de Europese Commissie een positief subsidiebesluit genomen over deze CEF-aanvraag en zij draagt dan ook zo’n 650.000 euro (50%) bij aan de studie.
Huidig spoor kan beter In het kader van de gezamenlijke spoorstrategie van Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports zijn de spoor-bottlenecks in kaart gebracht, zoals de Sluiskilbrug (NL), de Wiedauwkaaibrug (B), de bundels Sas van Gent (NL) en Zandeken (B) en rangeerstation Gent-Zeehaven, alsook de ‘missing link’ aan de oostzijde van het kanaal. Deze laatste wordt als grootste bottleneck gezien, en bij Gent-Zeehaven is behoefte aan langere sporen. Bedrijven in de grensoverschrijdende regio Gent – Terneuzen ondervinden concurrentienadelen door langere reistijd en extra kosten die gemaakt moeten worden. Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent dienden daarom samen met gemeente Terneuzen en provincie Zeeland een onderzoeksvoorstel ter verbetering van de spoorinfrastructuur in bij de Europese Commissie. Ook provincie Oost-Vlaanderen en Stad Gent sloten zich aan als financiers. De uitkomst van deze driejarige studie zal gaan gelden als belangrijk instrument bij verdere investeringsbesluiten door overheden voor de noodzakelijke werken ter verbetering voor het spoor. Door middel van de studie worden dan ook alle facetten onderzocht die nodig zijn ter voorbereiding hiervan. Onder meer wordt gekeken naar de risicogevoeligheid van het spoor in de regio (o.a. de overgangen Sluiskilbrug en Wiedauwkaaibrug) en de spoorcapaciteit die in de toekomst nodig zal zijn in dit zich snel ontwikkelende gebied. Ook worden de mogelijkheden voor personenvervoer op het spoor bekeken en worden verschillende financieringsmogelijkheden verkend. Forse bijdrage voor studie met een breed draagvlak Het driejarige onderzoek kost in totaal ongeveer 1,3 miljoen euro. De Europese Commissie betaalt de helft: zo’n 650.000 euro. Zeeland Seaports, provincie Zeeland, gemeente Terneuzen, Havenbedrijf Gent, Stad Gent en provincie Oost-Vlaanderen nemen de andere helft op zich. De studie heeft een erg breed draagvlak: ProRail, Infrabel, Outokumpu, YARA, Vlaeynatie, Verbrugge, OVET, BZW, Portiz, EVO Fenedex, KNV, VEGHO-VOKA, het Vlaamse Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, Euregio Scheldemond en de gemeente Zelzate hebben actief richting de Europese Commissie het belang van deze studie onderstreept. Ook de Belgische Federale overheid en het Nederlandse ministerie voor Infrastructuur en Milieu hebben de Europese Commissie laten weten positief te staan tegenover de studie. Het gezamenlijk indienen en het behalen van een aanzienlijke subsidie wijst erop dat een fusie tussen twee havengebieden en –besturen heel wat potentieel heeft op Europees niveau. Verbeteren duurzaamheid, investeringsklimaat en concurrentiepositie Het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports hebben allebei stevige ambities op het gebied van duurzaamheid. Een betere spoorinfrastructuur speelt een belangrijke rol bij een duurzame modal split omdat er een verschuiving van wegtransport naar het spoor plaats kan vinden. Daarnaast vergroot de aanwezigheid van voldoende en betrouwbaar spoor de concurrentiepositie van de bedrijven in de haven en worden de havens nog aantrekkelijker als vestigingslocatie voor bedrijven. |