Identity Games heeft met het populaire bordspel De Verraders de Gouden Publieksprijs Speelgoed van het Jaar 2023 in de categorie Kidult 18+ in de wacht gesleept. Het bordspel kreeg de meeste stemmen van het Nederlandse spelletjespubliek. Eerder won de Rotterdamse spelleninnovator ook al de Speelgoed van het Jaar-juryprijs 2023 in dezelfde categorie. Het spel De Verraders is gebaseerd op het gelijknamige tv-programma van RTL dat geproduceerd wordt door IDTV. Het is al enkele seizoenen op de buis te volgen bij RTL en via de streamingdienst Videoland. Het bordspel is nog maar kort op de markt, maar gooit qua populariteit en verkoopcijfers zowel in binnen- als buitenland hoge ogen bij spelletjesspelers.
De Verraders beloont
Bij Identity Games is de vreugde groot. “Wij zijn uiteraard enorm blij met deze prachtige uitverkiezing. Wederom een mooie bekroning voor onze creatieve spellenbedenkers. Dank aan iedereen die op De Verraders heeft gestemd. We hebben een trackrecord als het gaat om tv-programma’s omzetten naar populaire bordspellen. Maar supertof als dat via onze belangrijkste doelgroep – de spelletjesspelers – op deze manier wordt gewaardeerd. Nu mogen we het Gouden winnaarslogo dragen”, zegt Jeroen Nugteren, Managing Director bij Identity Games. Het label Winnaar Speelgoed van het Jaar staat voor goed speelgoed en is in de speelgoedbranche de belangrijkste prijs van het jaar.
Van succesvol tv-format naar populair bordspel
Eerder maakte Identity Games onder meer al bordspelkaskrakers van ‘Ik hou van Holland’, ‘De Lama’s’, ‘The Voice of Holland’ en ‘Het Grote Erger Je Wel Voetbalspel’ met de mannen van Vandaag Inside. Dat succes bracht RTL en producent IDTV van De Verraders wederom bij Identity Games. “Dan ga je dus kijken wat je voor elkaar kunt betekenen als het gaat om het omzetten van een bekend tv-format naar een bordspel en probeer je zoveel mogelijk de sfeer van het tv-programma in het spel te stoppen. Naast die sfeer moet het logisch zijn dat er een bordspel van is. Meestal lukt dat goed bij spelprogramma’s of quizzen”, zegt Jan-Maurits Duparc, Chief Creation bij Identity Games.
Jasper Hoogendoorn, Creative Director IDTV vult aan: “Samen met RTL zochten wij partners om het merk De Verraders verder uit te bouwen. Wij waren meteen enthousiast over de creativiteit waarmee Identity Games de transformatie van tv-format naar bordspel wist te realiseren. Daarnaast hebben we zo de unieke kans gecreëerd om het bordspel direct in meerdere landen uit te brengen waar De Verraders dit moment te zien is. Met dit bordspel hebben we de beste manier gevonden om De Verraders nog dichterbij de fans te krijgen, namelijk in hun eigen woonkamer.”
Verrader ontmaskeren
Alles bij elkaar telt het spel zes avonturen en per avontuur zijn er vier missies. Duparc: “Wat natuurlijk anders is, is de tijdsduur. Het tv-programma duurt veertien dagen met twintig deelnemers, en mensen die afvallen. Het spel speel je in maximaal 1,5 uur met vier tot zes spelers waarbij iedereen in het spel blijft. Wel – en dat is in tegenstelling tot het tv-programma – de essentie van het bordspel, bevindt zich een verrader met geheime opdrachten onder de deelnemers. Die moet je zien te ontmaskeren. Of misschien ben je zelf wel de verrader?” Het spel wordt goed verkocht in de landen waar het op tv of via een streamingdienst te zien is, waaronder Nederland, België, Engeland en Duit sland.”