1.9 C
De Bilt

Ballastwatermanagement verplicht, dit zijn de eisen

Sinds 8 september 2024 is het Ballastwaterverdrag ook in Nederland ingegaan. Dat betekent dat je als kapitein te maken krijgt met extra eisen op het gebied van het lozen van ballastwater. Alle zeeschepen die dit water vervoeren, moeten aan de eisen voldoen. Zo is het noodzakelijk dat je het juiste certificaat in bezit hebt, beschikt over een goedgekeurd managementplan en het ballastwaterjournaal bijhoudt.

Eisen aan ballastwater

Om aan alle eisen te kunnen voldoen, is het slim om gebruik te maken van een ballast water management system. Op deze manier heb je alle eisen gemakkelijk op orde. De bedoeling van het verdrag is het voorkomen van opzettelijke of onbedoelde lozingen. Dat is namelijk slecht voor het aquatische milieu. Met het lozen van ballastwater komen grote gevaren mee. Zo is er onder meer kans dat uitheemse of nieuwe soorten organismen zich in onze wateren vestigen. De organismen worden vaak meegenomen in dit water aan boord van zeeschepen en kunnen leiden tot grote schade aan de wateren in ons land.

Om deze reden moeten schepen hun ballastwater eerst behandelen, of op een andere manier voorkomen dat de organismen zich in onze wateren zullen vestigen. Zo moeten alle schepen dit water behandeld hebben, voordat ze het mogen lozen. Daarvoor geldt de D-2 standaard van het Verdrag. Wisselen van ballastwater volgens de D1-standaard is om deze reden niet meer toegestaan.

Uitzonderingen

Daarom is het belangrijk om alle handelingen rondom het ballastwater goed bij te houden. Door gebruik te maken van een systeem en altijd het juiste certificaat bij je te hebben, kun je problemen voorkomen. Maar het is niet altijd nodig om het Ballastwaterverdrag na te leven. Schepen die geen ballasttanks hebben, hoeven er niet aan te voldoen. Dat geldt ook voor schepen die dit water voor ballast innemen en lozen op dezelfde locatie. Vaar je alleen binnen de Nederlandse wateren, dan geldt een uitzondering. Het verdrag is namelijk bedoeld voor schepen die internationale reizen maken.

Verder is er nog een andere uitzondering. Als schepen in zogenaamde ‘uitdagende wateren’ ballastwater moeten innemen, dan zijn er daarvoor andere mogelijkheden.

Handhaving ballast water management

Het is belangrijk om alle informatie over ballast watermanagement op orde te hebben. Zorg er dus voor dat je een goed logboek, het zogenaamde ballastwaterjournaal, hebt. Op deze manier kunnen de autoriteiten sneller en efficiënter oordelen of je je aan het verdrag hebt gehouden. Sinds september 2024 handhaaft de Inspectie Leefomgeving & Transport (IL&T) of de procedures volgens het Paris MOU gevolgd worden.

Het kan natuurlijk gebeuren dat de installatie niet correct functioneert. De kapitein van het schip dient van via de scheepsagent of het Haven coördinatie centrum de inspectie te waarschuwen. Daarbij is het zaak dat de autoriteiten zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht. Op die manier kan er sneller aan een oplossing worden gezocht en levert dit zo min mogelijk oponthoud op. Wie zich niet aan de regels houdt, kan een fikse boete krijgen. Onlangs kreeg een kapitein meer dan 52.000 euro boete voor het illegaal lozen van ballastwater.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio