23.1 C
De Bilt

Heerlen pakt door met hitteaanpak: ‘Hitte? Houd je hoofd koel!’

De gemeente Heerlen markeerde vandaag de campagne ‘Hitte? Houd je hoofd koel!’. Om de steeds hogere temperaturen dragelijk te houden, helpt de gemeente Heerlenaren beter om te gaan met hitte in en rondom het huis. De campagne is gebaseerd op gedragsonderzoek en speelt specifiek in op de situatie in Heerlen. Onze stad scoort landelijk namelijk het hoogst scoort op de zogenoemde broosheidsindex en is daarmee extra kwetsbaar voor de gevolgen van hittestress.

‘Koelkit’ tegen hittestress

Klimaatwethouder Casper Gelderblom bracht de campagne vanochtend in samenwerking met Wonen Zuid naar de wijk Molenberg. Bewoners ontvingen een ‘koelkit’, bestaande uit een handzame koeltas, een isolerende drinkfles, een zadenmix om vergroening in de tuin of op balkon of zelfs binnenhuis aan te moedigen, en een folder met praktische tips. De komende weken zullen in samenwerking met partnerorganisaties nog 1000 koelkits worden uitgedeeld aan doelgroepen. 

Wethouder Gelderblom licht toe: “Heerlen is een van de warmste en kwetsbaarste steden van Nederland. Juist daarom pakken we hittestress serieus aan met meer groen in de stad en met slimme tips voor thuis. We helpen inwoners om op een eenvoudige, praktische manier hun leefomgeving koeler en prettiger te maken.”

Gedrag als sleutel

Uit onderzoek, uitgevoerd door een gedragsbureau in samenwerking met woningcorporaties Vincio Wonen, Woonpunt en zorgpartner Meander, blijkt dat veel mensen nog tips en hulp kunnen gebruiken om hun woning koel te houden. Zo laat een grote groep ramen de hele dag dicht of juist open, ook als dat averechts werkt. Ook overschatten veel mensen hoeveel vocht ze binnenkrijgen. De gemeentelijke campagne speelt in op dit soort inzichten. Niet met standaardlijstjes, maar met toegankelijke en praktische tips die aansluiten op bestaande gewoontes.

De buurten in!

De komende weken en maanden gaat de campagne de buurten van onze stad in. In samenwerking met woningcorporaties en zorgpartners worden er informatiesessies georganiseerd voor doelgroepen die vatbaar zijn voor hittestress. Daar en elders worden de eerste 1000 koelkits aan inwoners uitgedeeld.

Daarnaast stelt de gemeente verspreid over de stad openbare en vrij toegankelijke “koeltekamers” ter beschikking; plekken waar mensen die het thuis te warm krijgen gratis terecht kunnen om koel te kunnen verpozen. Het gaat onder meer om: BMV Heerlerbaan; Sporthal A Gene Bek (diverse ruimten); Sporthal In de Biessen – ruimte Time-out; Sporthal Varenbeuk – kantine; BMV Auvermoer – kantine personeel; en de publieke ruimten in SCHUNCK.

Tot slot wordt de hittestress-campagne ook verknoopt met Operatie Steenbreek, die onder andere vergroening van voor- en achtertuinen en balkons bevordert. Vergroening, die sowieso in steeds meer delen van Heerlen zichtbaar wordt, is een erg effectieve strategie tegen hittestress. Een vierkante meter dicht, leefkrachtig groen (denk aan een dicht begroeid plekje of een geveltuin) verdampt gemiddeld in het groeiseizoen zo’n 3 liter water per dag, wat leidt tot directe verkoeling van de lucht eromheen. Concreet laat onderzoek zien dat één groene vierkante meter gemiddeld al 0,74 graden Celsius aan verkoeling oplevert in de 10 kubieke meter eromheen.

Samen leren en verbeteren

De campagne ‘Hitte? Houd je hoofd koel!’  is onderdeel van een bredere aanpak die gemeente Heerlen samen met corporaties en partners uitvoert. Daar horen naast bovenstaande stappen ook technische investeringen van woningcorporaties; als onderdeel van de campagne zetten zij in op schaduwdoeken en woningaanpassingen. Met de combinatie van koelkits, koeltekamers, vergroening en acties van woningcorporaties speelt de Heerlense aanpak in op gebied, gebouw én gedrag. Deze combinatie vormt, samen met de ervaringen uit de lopende campagne, ook de basis voor het later dit jaar vast te stellen specifiek Heerlense hitteplan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio