Dat moest opgelost worden, vertelt Hakima Sallemine. Zij is coördinerend handhaver bij de gemeente. “We zagen dat veel problemen voortkwamen uit het verkeerd aanbieden van afval, bijvoorbeeld door ondernemers. Geen kwade opzet hoor, maar vaak onwetendheid. We hebben daarom veel tijd en energie gestoken in het uitleggen van de regels. Hoe bied je je vuilnis aan, waar, wanneer en waarom zó? Iedereen kreeg de kans het goed te organiseren. Ook hebben we individuele oplossingen gezocht met ondernemers als de situatie daar om vroeg.”
Persoonlijke aanpak
Een van die ondernemers is Nagy Pholobes van restaurant Scampi in de Kleine Houtstraat. “Ik woon niet bij mijn zaak, dus het is voor mij lastig om 2 keer per week om 6 uur ’s ochtends de container buiten te zetten. Nu heb ik een pasje voor de ondergrondse afvalcontainers. Dat werkt voor mij veel beter. Zijn de containers een keer vol, dan bel ik met Handhaving en wordt het opgelost. Mijn personeel weet ook dat ze geen afvalzakken bij de containers mogen zetten. Ik waardeer de persoonlijke aanpak enorm.”
Samenwerken en meedenken
Iemand die de ondernemers goed kent, is Bart de Beurs. Hij is wijkhandhaver in de Haarlemse binnenstad. “Een probleem als dit kun je alleen sámen oplossen. We hebben daarom niet alleen de ondernemers, maar ook de collega’s van Spaarnelanden erbij betrokken.” Handhaving en Spaarnelanden doen nu elke dag samen een ronde door de binnenstad. Als er een probleem is, kan er meteen actie worden ondernomen.
Richard van Broekhuizen van Spaarnelanden: “De Haarlemse binnenstad is een A-locatie. Die moet er tiptop uitzien. Als we samen de stad schoonhouden, wordt iedereen daar beter van.”
Het project is inmiddels afgerond en de nieuwe aanpak is nu onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden. Hakima: “De binnenstad is veel schoner en dat hebben we sámen gedaan. Een geweldig resultaat!”
Tekst: Greetje van de Pol