6.2 C
De Bilt

Zo bepaal je de marketingmix voor jouw merk

De marketingmix is al jaren een onderdeel van elk bedrijf en merk. Ook al klinkt het misschien een beetje outdated, de vier p’s zijn nog steeds een erg belangrijk onderdeel van een goede basis voor een bedrijf. Vrijwel elk bedrijf heeft er namelijk mee te maken. Het bepalen van deze vier p’s doe je niet even 1 2 3, maar kost wel wat tijd en overweging. Je wil het namelijk goed doen. Maar hoe doe je dit dan?

Even een opfrisser in marketing

Misschien zijn je lessen marketing van de middelbare school al helemaal weggezakt en heb je even een opfrisser nodig van wat de marketingmix ook al weer precies is.. De vier p’s, wat zijn ze ook alweer? Ze staan voor prijs, product, plaats en promotie. Zoals je je voor kan stellen is dit dus volledig persoonlijk per bedrijf, maar heeft toch bijna elk bedrijf hier wel mee te maken. Je hebt namelijk altijd een product (of dienst), hier vraag je geld voor, dit verkoop je op een bepaalde plaats en promoot je op je eigen manier. Je moet dus ook als
bedrijf eigenaar dit zelf bepalen, en kijken wat past bij jou en jouw bedrijf.

Prijs en product

Het bepalen van je product is vaak het eerste wat je doet. Misschien verkoop je sportkleren, beddengoed, tuinspullen of knutselspulletjes. Of je verkoopt een dienst. Het web design maken voor een bedrijf, het schilderen van een huis, het maken van portretfoto’s, ga zo maar door. Je hebt dus altijd een product dat je verkoopt. Maar wat voor prijs hang je hieraan?

Dat verschilt en moet je voor jezelf gaan berekenen. Als je bijvoorbeeld een hobbyfotograaf bent die naast een fulltimebaan fotografeert, hoef je dus niet te leven van het geld dat je van de foto’s ontvangt. Maar is het wel je fulltimebaan, dan moet je er dus wel van kunnen leven. Weeg alles tegen elkaar op en bedenk een acceptabele prijs.

Plaats en promotie

Waar je jouw product of dienst verkoopt, hangt ook weer af van wat je verkoopt. Als je een dienst verkoopt, is het vaak zo dat je met een website jouw dienst aanbiedt. Producten verkoop je soms ook online, maar ook vaak in een winkel. Waar verkoop je je dingen? Is het handig om een winkel te gebruiken, of doe je alles online? Bepaal dit.

Als laatst is promotie erg belangrijk in marketing. Je moet je merk natuurlijk promoten om je naam bekend te maken en zo klanten naar je toe te trekken. Door middel van promotie kun je dit snel doen. Maar waar promoot je? Op televisie, in de krant, op social media of in het openbaar door middel van posters? Kijk wat past bij jouw bedrijf en budget.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio