15.2 C
De Bilt
vrijdag, 30 september 2022

Op de pagina Adverteren van Regio Online lees je alles over de mogelijkheden om te adverteren op onze nieuwswebsite. Adverteren kan door middel van content, maar je kunt ook adverteren met banners bijvoorbeeld.

Adverteren

Wist je dat adverteren bij Regio Online helemaal niet duur is? Adverteren kan al vanaf 1 euro per dag voor banners. Adverteren met content kan al vanaf 24,95 euro. Laat je informeren over alle mogelijkheden die wij met adverteren bieden. Natuurlijk vindt je op Regio Online alles over regionaal en lakaal nieuws. Daarnaast kun je weer & verkeersinformatie vinden en via P2000 de actuele 112 meldingen bij jou inde buurt.

Op de pagina Adverteren van Regio Online lees je alles over de mogelijkheden om te adverteren op onze nieuwswebsite. Adverteren kan door middel van content, maar je kunt ook adverteren met banners bijvoorbeeld.

Adverteren

Wist je dat adverteren bij Regio Online helemaal niet duur is? Adverteren kan al vanaf 1 euro per dag voor banners. Adverteren met content kan al vanaf 24,95 euro. Laat je informeren over alle mogelijkheden die wij met adverteren bieden. Natuurlijk vindt je op Regio Online alles over regionaal en lakaal nieuws. Daarnaast kun je weer & verkeersinformatie vinden en via P2000 de actuele 112 meldingen bij jou inde buurt.

Code Oranje: een stem in Den Haag voor lokale kiezers

Krimpen aan den IJssel – Een gewone jongen, harde werker, hart op de tong. Dat is heel kort samengevat Richard de Mos, de lijsttrekker van Code Oranje. Met de komende Tweede Kamer verkiezingen wil hij met meerdere zetels de stem van lokale politieke partijen in Den Haag vertegenwoordigen. Regio Online sprak hem afgelopen woensdag.

Andersom politiek

Andersom politiek is het eigenlijk. Geen regentesk gedrag vanuit Den Haag naar het volk, maar vanuit het land aangestuurd worden door de lokale politiek. Dus niet zozeer partijvertegenwoordiger, maar vooral een echte volksvertegenwoordiger. Dat wil De Mos zijn met zijn partij.

Ontstaan Code Oranje

In 2018 werd Code Oranje door waarnemend burgemeester van Heerhugowaard, Bert Blase, opgericht. Hij is nu partijvoorzitter. Hij introduceerde de partij in 2019 bij de Provinciale Staten verkiezingen. november 2020 besloot Wil van Soest weg te gaan bij 50+ en Code Oranje te gaan vertegenwoordigen in Noord-Holland. In september 2020 werd Richard de Mos gevraagd als lijsttrekker van de partij. Code Oranje heeft niet alleen een bekende waarschuwing in haar naam, maar ook de kleur van ons Koningshuis en nationale voetbalteam. De punten van de partij worden dan ook als de basis elf gepresenteerd.

Alle kanten die aandacht vragen

De Mos: “Laat het duidelijk zijn dat wij zeker geen nationalistische of populistische partij willen zijn. Niet de waan van de dag maar de echte stem van het volk bepaald onze agenda. Zo hebben wij een Doe Mee-app waarin wij onze ideeën en plannen voorleggen aan de burgers. Als zij het in meerderheid niet eens zijn met een plan, dan gaat dat dus niet door. Dat is echte democratie! Daardoor zullen wij nooit in een hokje van links, rechts of het midden te plaatsen zijn, samenwerken moet ook met alle partijen mogelijk zijn.”

Lokaal is het uitgangspunt

Waarom Code Oranje de samenwerking zoekt met vertegenwoordigers van allerlei lokale partijen heeft volgens Richard de Mos een belangrijke reden: “Dat is het fundament van onze partij. Overal in Nederland zijn het de lokale partijen die groot zijn geworden en verder groeien. Zij vertegenwoordigen veel beter de stem van de burger en weten wat er speelt. Zij missen alleen een stem in Den Haag waar zij problemen aan kunnen brengen of kennis kunnen vragen. Met Code Oranje komt die stem en steun er wel. Daarmee is een hele grote groep kiezers, die lokale partijen hebben gekozen in hun gemeente, nu ook vertegenwoordigd in Den Haag.”

Geen weerwaarschuwing, maar een politieke storm misschien?

Allerlei taken naar gemeenten

De Mos vindt het belangrijk om te benadrukken dat er veel problemen zijn ontstaan, toen de landelijke overheid allerlei taken bij gemeenten ging neerleggen. “Ze hebben alleen niet de bijbehorend centjes of kennis meegegeven. Het is voor lokale bestuurders heel lastig om zich bepaalde materie helemaal eigen te maken, laat staan om het uit te moeten voeren met te weinig geld. Hierdoor lopen overal de lokale lasten op en komen gemeenten en burgers steeds meer onder druk te staan.”

Coalities met lokale partijen in Nederland

“Ik ben er van overtuigd dat we door coalities met lokale partijen in Nederland te vormen, we het echte geluid uit de Nederlandse samenleving kunnen laten horen in al zijn vormen en variaties. Niet polariserend, maar oplossing gericht. En wat in een wijk een probleem kan zijn, kan in een dorp al zijn opgelost en uitstekend houvast bieden voor die wijk, of andersom natuurlijk.”

Doe Mee-app

De Doe Mee-app ziet Richard de Mos als een heel belangrijke tool om burgers directe invloed te laten uitoefen op de koers van Code Oranje, met steun van lokale partijen uit het hele land. “Voor mij democratie zoals het hoort. We moeten dingen ook echt aanpakken en er niet eeuwig over blijven discussiëren. Natuurlijk is de Haagse cultuur er één van veel overleg en compromissen sluiten en ook daar moeten we realistisch mee omgaan. Maar wij willen voeding uit de bestuurslagen die het dichtste bij de burger staan, op lokaal, gemeentelijk niveau. En in Den Haag centraal die belangen verdedigen, zodat ze ook weer lokaal hun effect krijgen. Code Oranje staat dan ook voor Coöperatief samenwerken met lokaal Nederland.”

Ombudspolitiek

Dat is de term waarmee de partij het land in wil gaan. Als ombudsman voor de kiezers van lokaal, politiek Nederland. Niet veraf, maar door echte samenwerking juist heel dichtbij en “niet alleen om te lullen, maar vooral om te poetsen”, laat De Mos met enig Haags accent nog weten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio