10.4 C
De Bilt

‘Doppies’ activeren jongeren om oordoppen met muziekfilter te dragen tijdens het uitgaan

Op donderdag 25 mei is I Love My Ears de ‘Doppies’ campagne gestart, om jongeren in de leeftijdsgroep 18-25 jaar, te activeren oordoppen met muziekfilter te dragen. 

Uit de pilot1 van deze campagne is naar voren gekomen, dat van alle jongeren die de uitingen hadden gezien (zoals filmpjes, visuals, een quiz…), 10% meer oordoppen met muziekfilter kocht ten opzichte van de groep die de campagne niet heeft gezien. Een belangrijk resultaat omdat nu nog drie op de vier uitgaande jongeren in deze leeftijdscategorie geen oordoppen met muziekfilter draagt2. Terwijl het dragen van deze oordoppen gehoorschade voorkomt en je de muziek en het uitgaan op eenzelfde manier beleeft. Het is dus belangrijk om deze boodschap over te brengen bij jongeren.

Waarom oordoppen met muziekfilter

In de Doppies campagne worden de voordelen van het dragen van oordoppen met muziekfilter goed op een rij gezet. Oordoppen met muziekfilter geven je nog steeds een helder geluid en je hoeft je stem niet te verheffen om met vrienden te praten. Dit wordt verweven met de preventieboodschap om je gehoor gezond te houden.

Saskia Kloet, programmamanager gehoor van VeiligheidNL: “Gehoorschade is onomkeerbaar. Je kunt het dus nooit meer genezen. Dit heeft grote impact op je dagelijks leven. Het beschermen van je gehoor is dus wat ons betreft essentieel om gehoorschade te voorkomen of om beginnende schade niet te verergeren”. Tijdens een gemiddeld festival, concert of clubavond met elektrische versterkte muziek, is het gemiddelde geluidsniveau vaak hoger dan het veilig niveau voor vrijetijdsgeluid3.

Doppies campagne

Een Doppie is het karakter van een oordop met muziekfilter en staat centraal in deze nieuwe campagne. Doppies gaan een gesprek aan in herkenbare situaties voor jongeren en herinnert hen eraan om oordoppen met muziekfilter te dragen voor een optimale muziekbeleving.  De campagne start 25 mei, tijdens het festivalseizoen en piekt in augustus ook tijdens de introductieweken van de studentenverenigingen in samenwerking met de Landelijke Kamer van Verenigingen. 

Er is een ondersteunend campagnepakket ontwikkeld waardoor de Doppie karakters en het belang van oordoppen met muziekfilters ook via de convenantpartners onder de aandacht kan worden gebracht bij organisatoren van concerten, evenementen en festivals.
Veel oordoppenleveranciers steunen de campagne en bieden tijdens de lancering van de campagne een kortingsactie aan voor oordoppen met muziekfilter.  

Over I Love My Ears 

I Love My Ears is een campagne voor gezond gehoor. Samen creëren we aandacht voor het voorkomen van gehoorschade bij bezoeken aan locaties met versterkte muziek. Wij zijn: 

Deze samenwerking vloeit voort uit het derde convenant preventie gehoorschade versterkte muziek. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio