8.2 C
De Bilt

Leon Houtzager: “Ik wil een land waarin iedereen gelukkig mag worden”

Rotterdam – Het is een roerige periode in het leven van Leon Houtzager, blijkt niet alleen uit hetgeen hij zelf vertelt, maar ook vooral wat anderen over hem vertellen. In de media is volop aandacht voor zijn zaak tegen de uitspraak van een predikant. Het levert hem enerzijds ontzettend veel steun op, maar er is ook een duistere kant. Vanuit fundamentalistische, orthodoxchristelijke hoek wordt hij bedreigd, verguisd en aangevallen op basis van verzinsels, ongefundeerde beweringen en complottheorieën door media als het Reformatorisch Dagblad, Christelijk Internet Platform en zelfs Het Kontakt.

Gelukkig in Rotterdam

De zon schijnt in Rotterdam als we Leon Houtzager (inmiddels 35) spreken in zijn appartement op 22 verdiepingen hoog. “Dit is toch wel wat anders dan een huisje in Krimpen aan den IJssel. Ik ben blij dat ik daar weg ben,” vertelt hij met enige opluchting. Zijn kat komt graag bij hem op schoot liggen terwijl we met hem praten.

Waarom mag religie zo haatdragend zijn?

De telefoon van Leon trilt. Een nieuw bericht komt binnen in zijn mailbox. Weer een e-mail van een wildvreemde die zegt dat hij zal branden in de hel als hij niet onmiddellijk stopt. Leon schudt zijn hoofd in ongeloof: “Hoe kunnen mensen toch zo haatdragend zijn? Plak er het woord ‘religie’ op en ineens mag je anderen de meest verschrikkelijke dingen toewensen. Alsof de ellende die zij ons hier op aarde aandoen al niet erg genoeg is. Ook in het hiernamaals verdienen we volgens hen om in de eeuwigheid gestraft te worden. Waarom?”

Liever besteedt Leon hier geen aandacht aan: “Ik wil eigenlijk niet te lang stilstaan bij wat ik allemaal over mij heen krijg. Het leidt alleen maar af van de inhoud waar ik het eigenlijk over wil hebben. Het enige wat ik wil is een land waarin iedereen gelijk is voor de wet en een land waarin iedereen gelukkig mag worden. Daar gaat het om.”

Ook ouders en oma Leon ‘beveiligd’

Niet alleen Leon krijgt veel over zich heen. Ook zijn ouders en zijn oma van 90, die nog steeds in Krimpen aan den IJssel wonen, worden op straat aangesproken op het gedrag van respectievelijk hun zoon en kleinzoon. De buurt houdt ze goed in de gaten. Zij krijgen daarom extra bescherming van de politie. Ze kunnen altijd bellen als ze zich onveilig voelen. Zelf wordt Leon door de politie aangeraden altijd in gezelschap met anderen in Krimpen rond te lopen als hij daar is. Nooit in zijn eentje, want dat is te gevaarlijk.

Schoonfamilie een voorbeeld van acceptatie

De schoonfamilie van Leon beschouwt zichzelf nog grotendeels als religieus. Hij laat een bericht van één van zijn nichtjes zien. Zij is bang dat oom Leon nu ook boos op haar is, omdat zij ook naar de kerk gaat. “Nee, natuurlijk niet. Het gaat hier om een extreme dominee, dat neem ik de andere gelovigen helemaal niet kwalijk. En haar al helemaal niet. Mijn schoonfamilie is juist een voorbeeld van hoe het ook kan. Ik voel mij daar volledig geaccepteerd.” Zijn neefjes en nichtjes komen dan ook graag bij oom Leon en zijn man over de vloer.

Haat sommige christenen verbijsterend

Met verbijstering lezen wij de woede en bedreigingen die een aantal radicale christenen over Leon uitspuwen. Bij uitzondering met naam en toenaam, maar voornamelijk via anonieme of nepaccounts op sociale media. Leon: “Ik word binnen hun kringen neergezet als degene die het allemaal veroorzaakt heeft. De waarheid is echter dat de predikant allang in alle landelijke kranten stond voordat ik aangifte deed. Er gaan ook complottheorieën rond dat ik de brief gelekt zou hebben. Dat is onmogelijk. Ik las de brief voor het eerst in de media. Pas daarna deed ik aangifte.”

Man Houtzager herkent betekenis van de woorden

De eerste die over de uitspraken van de predikant viel was zijn man: “Hij is opgegroeid in dit milieu en weet dus dondersgoed wat deze woorden betekenen. Hij heeft op het Wartburg College gezeten, je weet wel, die scholengemeenschap waar ze ouders anti-homoverklaringen laten tekenen. Op hem had de brief nog een diepere impact dan op mij. Wel ben ik degene die ervoor gekozen heeft om aangifte te doen. Mijn man blijft liever op de achtergrond.”

Alternatieve waarheden

De weerstand tegen Leon wordt vooral aangewakkerd door media als het Reformatorisch Dagblad, het Christelijk Internet Platform en Het Kontakt. In deze artikelen krijgen complottheorieën en alternatieve waarheden ruim baan zonder enig aantoonbaar bewijs. Mensen vertellen zelfs verhalen die er zelf helemaal niet bij waren. De dominee wordt daarbij altijd als slachtoffer neergezet. Over de inhoud van de zaak gaat het vrijwel nooit. Het Kontakt plaatste één van deze artikelen vorige week nog in haar krant.

Echt fysiek bewijs wordt weggewuifd, verzonnen verhalen geloofd

In het bewuste artikel komen verschillende mensen aan het woord die beweren dat de uitzending van BOOS heel anders is gegaan. “Onzin natuurlijk,” zegt Leon, “zoals het in de uitzending wordt weergegeven zo is het ook daadwerkelijk gebeurd. Zelfs als de beelden worden getoond willen ze het nog niet geloven, maar als een geloofsgenoot een verhaal verzint dan wordt het door hen klakkeloos voor waarheid aangenomen.”

Bedreigingen

“De bedreigingen begonnen direct vanaf het begin. Vier mannen kwamen vanuit verschillende hoeken en probeerden ons in te sluiten. Toen dat niet lukte dreven ze ons uit elkaar. Daarbij werd de cameraman achternagezeten. Het was een gecoördineerde actie. Ze wisten heel goed wie ik was en voor wie ik kwam. Ze riepen namelijk meerdere keren mijn achternaam ‘Houtzager’ (weggepiept in de uitzending), zeiden dat ze mij kenden, dat ze mij al vaker gewaarschuwd hadden en dat er klappen zouden vallen als ik niet zou stoppen. Tegen de bedreigers is aangifte gedaan en de politie doet nu onderzoek.”

“Het is maar goed dat Tim Hofman erbij was. Als ik in mijn eentje had aangebeld bij de dominee, dan had ik waarschijnlijk in het ziekenhuis gelegen. Als ik dan geen beelden heb, dan ontkennen ze nog dat zij het waren. Toon het dan maar aan met media als het RD en CIP en hun volgers die constant bij mij op sociale media schreeuwen om bewijs, maar zelf nooit bewijs van hun eigen verzinsels aanleveren.”

Publicatie over vrijspraak bleek voorbarig

“Vorig jaar schreven ze nog met vol trots dat de dominee was vrijgesproken. Toen bleek dat er nog helemaal geen uitspraak was geweest en dat de predikant nog steeds vervolgd kon worden wisten ze niet hoe snel ze het moesten rectificeren,” aldus Leon.

Vuurwerkbom had niets met mij, maar met kerkgang te maken

Zelfs de vuurwerkbom schuiven ze in het artikel in de schoenen van Leon: “De vuurwerkbom was een reactie op de trap tegen de journalist van RTV Rijnmond. Deze journalist maakte een item over kerken die ondanks de coronamaatregelen toch hun deuren openden en honderden mensen tegelijk toelieten. Dit had helemaal niets met mijn aangifte te maken en was bovendien een maand na mijn uitzending bij BOOS. Toen speelde mijn onderwerp niet eens in de media. Ik heb die vuurwerkbom ook direct veroordeeld en hoop dat die dombo ook nog gepakt wordt. De trap tegen de journalist echter, daar heeft de dominee wel begrip voor.”

Eerdere bedreiging ook anders dan vermeld

Daarnaast beweert een man in het artikel een boete te hebben gekregen omdat hij ‘geen flikkers op het kerkpad’ gezegd zou hebben. Leon: “Ook dit is niet waar. Het werkelijke verhaal is dat hij veroordeeld is, omdat hij mij op straat heeft uitgescholden voor ‘vuile flikker’ en ‘vieze homo’. Hij dreigde mij in elkaar te slaan als ik niet zou ‘oprotten’. Hiervan is aangifte gedaan, een journalist was hiervan getuige en heeft een verklaring afgelegd. Hij heeft een boete van 500 euro gekregen.”

Niet COC maar gemeente nodigde predikanten uit

“Ze schrijven ook dat het COC alle predikanten van Krimpen heeft uitgenodigd. Ook dit klopt niet. Ze zijn in de war met de gemeente Krimpen aan den IJssel die in december 2019 alle predikanten heeft uitgenodigd om over LHBTI-acceptatie te praten. Deze dominee was de enige die daar niet bij aanwezig was. Dit was nog voordat de dominee de verschrikkelijke brief verstuurde en ik aangifte had gedaan. Daarnaast wil ik even kwijt dat ik nog helemaal niet actief was bij het COC toen ik aangifte deed. Dit werd ik pas in augustus 2020. Zij steunen mij inmiddels natuurlijk wel. Ik word nu ‘homo-activist’ genoemd, waarschijnlijk omdat ik bij het COC Rotterdam actief ben. Ach ja, ik omarm het maar, ik ontken ook niet dat ik opkom voor LHBTI-rechten,” aldus Leon.

8 pogingen om predikant te bereiken

En dan het complot dat er nooit contact met de predikant geweest zou zijn. In totaal zijn er acht pogingen door Leon gedaan. De dominee komt iedere keer weer met een ander excuus waarom hij niet op Leon reageert. Het is daarbij altijd de schuld van Leon, nooit ligt het aan de dominee. De laatste poging van Leon is een brief die hij ook met iedereen op sociale media deelde. De dominee zou de brief van Leon zijn kwijtgeraakt in zijn post.

Ook advocaat Gerard Spong ontvangt dreigbrieven

Nog geen week nadat bekend werd gemaakt dat topadvocaat Gerard Spong Leon zou gaan bijstaan, krijgt ook hij de eerste dreigbrieven binnen. Daar zat een brief bij van een persoon die zich voordeed als de broer van de predikant. Gerard Spong gebruikte deze brief om bij het gerechtshof aan te tonen welke haat er vanuit deze gemeenschap komt. In plaats van afstand te nemen van deze dreigbrief schrijven het RD en CIP een artikel dat de predikant helemaal geen broer heeft. Een verslaggever van Het Kontakt deelde dit artikel op zijn Twitter.

Besef wat hier verdraaid wordt

“Besef even heel goed wat hier gebeurt. Een fundamenteel christen besluit een dreigbrief te sturen naar mijn advocaat onder een valse identiteit. Vervolgens krijgt mijn advocaat de schuld van andere fundamenteel christenen dat de predikant helemaal geen broer heeft en dat hij beter zijn werk had moeten doen. Daarna gaan er complottheorieën op sociale media rond dat wij zelf deze brief bedacht en geschreven hebben. Dat is toch bizar?”

Uiteindelijk gaat het om de feiten

Gelukkig nemen de meeste media totaal niet serieus wat er op radicale platforms als het CIP wordt geschreven. De meesten checken gelukkig bij Leon of het klopt, hij laat vervolgens de bewijzen zien en daarmee is de kous vaak af. Dat Het Kontakt één van de artikelen van CIP letterlijk overneemt is echt een uitzondering. Leon gaat daar mogelijk een rectificatieverzoek op indienen.

Dit is geen strijd tegen christendom of God!

“Ik heb het vaak genoeg gezegd, maar ik moet het kennelijk blijven herhalen. Ik voer geen strijd tegen het christendom en ook niet tegen God. Wel ben ik mij ontzettend goed bewust dat als je een probleem hebt met één christen, zij het zien als een aanval op allen. Dit heb ik ook gezegd in de uitzending van BOOS. Daarom durven heel veel mensen niet tegen een dominee in te gaan.”

Geen excuus voor discriminatie

“Wat zij niet snappen is dat ik een liberaal ben en mensen beoordeel als individu. Wat hun titel, religie of geaardheid is interesseert mij geen bal, maar gebruik het niet als excuus om discriminatie goed te praten. Zo wil ik niet dat homo’s christenen discrimineren en dus ook niet dat christenen homo’s discrimineren. Dat je een predikant bent maakt je niet specialer en geeft je niet meer rechten dan een ander. Wel heb je met deze functie een grotere verantwoordelijkheid.”

Ook veel steun uit religieuze hoek

“Heel veel religieuze mensen steunen en begrijpen mij, waaronder ook een aantal dominees. Tegen hen wil ik zeggen: Ik neem het jullie niet kwalijk wat een paar radicalen over mij schrijven. Mijn aangifte is gericht op deze dominee en niemand anders. Het enige wat ik wil is een land waarin iedereen gelukkig mag worden en mag zijn wie hij of zij wil zijn. Daar horen hetero’s en christenen ook bij.”

5 REACTIES

    • Leon kan het gedrag van de beste man niet weerstaan. Als hij Leon zou vragen om een biertje op het terras te gaan drinken, dan zou Leon dat zeker doen. Daar ben ik heilig van overtuigd. Ik heb ook een hekel aan het gedrag van die dominee. Maar als hij mij zou vragen om iets te gaan drinken op het terras, dan zou ik het zeker doen. Achter elk (negatieve) gedraging zit een verhaal. Als je echt van mensen houdt, dan ga je dat zien. Zelfs bij de grootste crimineel. Er is niemand plotseling zo geworden als hij/zij is. Er gaat echt een geschiedenis/levensloop aan vooraf. Dominee Kort is vroeger biker geweest. Dat was hij als jong kind ook niet. Dat is zo gegroeid. Op een gegeven moment is er iets gebeurd waardoor hij het bikersleven achter zich heeft gelaten en waardoor hij nu predikant is geworden.
      Nog even over predikanten in de reformatorische wereld gesproken, als iemand die opgegroeid is in de reformatorische wereld moet ik helaas constateren dat de reformatorische wereld best wel wereldgelijkvormig is. Predikanten zijn haast popsterren, het geld kletst bij veel gezinnen tegen de plinten (de auto’s waarmee men rond rijdt zijn niet de goedkoopsten) en meerdere vakanties per jaar is ook niet bijzonder meer. Ik zou willen dat de reformatorische wereld eerst naar zichzelf kijkt en dan pas naar anderen. En dan heb ik het nog niet gehad over het hele lijstje aan ergernissen aan de reformatorische wereld (wat onbijbelse gedragingen zijn).

  1. Jullie verdraaien zelf alles. De dominee toont aan dat hij zelf geen brief op zijn woonadres heeft ontvangen.
    Allemaal pure onzin. Je mag ook elk moment bij de dominee aankloppen. Hij ziet jou alleen liever zonder de pers.

    En snap dat dan dat als jullie gaan filmen bij de kerk als er net een vader van iemand op gebaart staat in de kerk dat jullie hem pijn doen en storen…

    De media verdraaid alles. Jij, Leon, probeert er nu nog onderuit te komen. Jij wil dat niemand jou beschuldigd maar in werkelijkheid wil je óók dat iedereen bang voor jou is, dat jij macht hebt.

    De duivel liegt altijd; de media ook. Alles wat jij zegt is gewoon PURE onzin.

    • Dit bedoelt Leon dus met verzinsels die anoniem gepost worden. Heb jij enig bewijs van jouw gelijk? Zo ja, dan zie ik het bewijs graag tegemoet. En, ja, ik ben christen. Ja, ik ben homo. Nee, ik wil mijn geloof niet aanvallen. Nee, ik wil mijn geloof niet afvallen. Ik geloof in een geloof vol liefde voor elkaar. Ik geloof in een geloof waar ruimte voor elkaar is. Ik geloof in een geloof zonder veroordelingen. Want wie een ander oordeelt veroordeelt zichzelf. Want hij doet dezelfde dingen. Daar wil ik het graag bij laten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio