16.2 C
De Bilt

MS Helios heeft wereldrecord zonnepanelen op de luiken binnenvaartschip

Rotterdam – Een bijzondere gast op de openingsdag van de Wereldhavendagen vrijdag: het binnenvaartschip de MS Helios meerde aan langs de tot “Innovatiekade” omgedoopte Wilhelminakade bij de Erasmusbrug. Het schip van rederij HGK Shipping is officieel het binnenvaartschip met de meeste zonnepanelen ter wereld.

Wethouder Chantal Zeegers, van Klimaat Bouwen en Wonen, verwelkomde de MS Helios vrijdagavond, samen met de Rotterdamse ontwikkelaars van de panelen Wattlab en van constructiebedrijf Blommaert die de panelen heeft gemonteerd op dakluiken. De jury van het Guinness wereldrecordboek stelde officieel vast dat het record was gebroken.

Zelfvoorzienend én schoon

De innovatieve zonnepanelen van Wattlab zijn ultradun en gemaakt voor de luiken van binnenvaartschepen. Zo kan elk schip een groot deel van de eigen elektriciteit opwekken. Zonder panelen heeft een schip een eigen stroomvoorziening via een generator die meestal op fossiele brandstof draait. Die generator hoeft schipper Mike Horstmann van MS Helios veel minder te laten draaien, en dat scheelt lawaai, brandstof en CO2 uitstoot.

Voor elk schip is een passende oplossing mogelijk, op de bestaande luiken of met andere luiken. Deze kunnen over elkaar schuiven, zonder de zonnepanelen te verwijderen. Het enige dat nodig is, is aansluiten en ontkoppelen als er geladen en gelost wordt. Daar is een veilig en snel koppelsysteem voor ontworpen. Het maatwerk wordt bij verschillende bedrijven uitgevoerd.

Guinness World Record in ontvangst genomen
Guinness World Record in ontvangst genomen – Foto: Rhalda Jansen

Wat levert het op voor de MS Helios?

De MS Helios kan met haar 312 zonnepanelen zoveel energie opwekken als ongeveer 30 huishoudens verbruiken. Op een gemiddelde zomerdag  leveren de panelen 482 kWh op, op een gemiddelde winterdag is het 55 kWh. Daarmee voeden de panelen het boordnet tijdens de vaart en bij het stilliggen. Het overschot slaat het systeem op in een batterij. Het schip wordt zo onafhankelijk van walstroom en dus grotendeels ook van de generator (tot wel 93% minder uren). De voortstuwing van het schip is niet aangesloten op het systeem.

Subsidieduwtje

De gemeente Rotterdam heeft de ontwikkeling van de innovatieve, ultradunne panelen een duwtje in de rug gegeven met een subsidie van Citylab010. Daardoor kan Wattlab nu doorgaan met meer van deze drijvende oplossingen. Volgens Bo Salet van Wattlab is er meer mogelijk “Dit record is heel mooi, maar nu zijn we al bezig met een product voor de droge lading van scheepvaart op de zee, om ook oppervlakken als containers te benutten voor het opwekken van energie. De subsidie van Smart Energy Systems helpt ons dit uit te werken.”

Het programma Smart Energy Systems (SES) van de gemeente Rotterdam helpt ondernemers om hun goede idee voor de energietransitie uit te werken. Zoals Wattlab. In september start een nieuwe SES inschrijvingsronde. Zie www.ondernemen010.nl/smart-energy-systems

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio