10.2 C
De Bilt

In Nijmegen krijgt de fietser steeds meer voorrang

Nijmegen – De Nijmeegse politiek vaart de laatste jaren aan de hand van een door GroenLinks gedomineerd bestuur een duidelijke koers om autogebruik te ontmoedigen en het gebruik van met name de fiets te promoten. Dat uit zich in verschillende aanpassingen die gemaakt zijn in de openbare ruimte en in voorzieningen voor auto’s en fietsen. Ook speculeert men over het weren van brommers en scooters in de stad.

Parkeerplekken inleveren voor fietsenstalling

Redelijk exemplarisch voor het bevorderen van de fiets boven de auto, zijn de plannen om in de parkeergarage Kelfkensbos, gelegen op de rand van de binnenstad, op de eerste laag autoparkeerplaatsen te vervangen voor fietsparkeerplaatsen. Dit terwijl Nijmegen al op verschillende plekken in en aan de rand van het centrum bewaakte fietsenstallingen kent waar fietsers terechtkunnen om hun fiets te stallen. Hoewel het verlies aan capaciteit voor auto’s in de parkeergarage waarschijnlijk zal meevallen, geeft het lokale bestuur hiermee wel een belangrijk signaal af.

Straten worden snelfietsroutes

Dat signaal wordt ook afgegeven bij het transformeren van straten tot snelfietsroutes. Op steeds meer plekken in de stad is de auto ‘te gast’ op een straat waar de fietser gezien wordt als de hoofdgebruiker. Het meest recente voorbeeld hiervan is de onlangs heringerichte Sint Annastraat in Nijmegen, waar de ventwegen met parkeerplaatsen nu nadrukkelijker als fietsroute ingericht zijn. Ook langs en parallel aan een andere belangrijke verkeersader voor de stad, de Graafseweg, is de infrastructuur voor fietsers aanzienlijk prominenter geworden.

Versmalling van verkeersader in Nijmegen

Diezelfde Graafseweg in Nijmegen is op het gebied van mobiliteit het heetste hangijzer van de afgelopen jaren geweest. Enkele jaren geleden werd het eerste deel van die weg al versmald, waardoor er wegcapaciteit ingeleverd werd. Dat gaat men nu ook doen met een tweede wegvak. Het lokale bestuur is van mening dat deze straat het karakter van een lokale weg moet krijgen, ook ter bevordering van het leefklimaat voor aanwonenden, en dat automobilisten daarom ontmoedigd moeten worden om op deze manier de stad te doorkruisen.

uc?id=1BU7Bm LWNX8E4W I8qCRKtJkYVUmEnKO
Keizer Karelplein Nijmegen – Foto: Klaas1978 – Eigen werk, Publiek domein

Tegenstanders van een verdere versmalling van de Graafseweg verwachten dat er meer files gaan ontstaan, waardoor meer stilstaande auto’s langdurig uitlaatgassen staan uit te stoten. Dit zou juist averechts werken voor het woon- en leefklimaat langs de straat.

Uitlaatgassen en oliefilters

Een deel van de bestuurders van auto’s die in de spits op de Graafseweg in Nijmegen stilstaan en extra uitlaatgassen produceren, kunnen er overigens wel wat aan doen om dat te verminderen. Regelmatig het oliefilter controleren en schoonmaken of vervangen kan zowel verhoogd brandstofverbruik als hoge uitlaatgas-emissie voorkomen. Daarnaast is het natuurlijk slecht voor de motor van de auto als daar te veel vuil in komt. Hoewel de brandstof die tegenwoordig aan benzinestations geleverd wordt behoorlijk zuiver is, blijft het oliefilter dus noodzakelijk in brandstofauto’s.

uc?id=1FGmGY9VWL k2uC538 yIffGHUTOjMFeL

Mechanische filters

De filters die het vaakst in auto’s voorkomen, zijn ongetwijfeld mechanische filters, die een typisch cilindrische vorm hebben en kunnen worden vastgeschroefd of ondergedompeld. Een van de belangrijkste kenmerken is ongetwijfeld het gebruik van het membraan en de doorlaatbaarheid ervan om de doorgang van onzuiverheden te blokkeren en ervoor te zorgen dat alleen schone olie de motor bereikt. van het motoroliefilter na elke vervanging van het smeermiddel.

Check banden en vervang oliefilter

Let echter op een heel belangrijk aspect: als uw auto al een paar jaar is en enkele kilometers achter de rug heeft, is het voor de verkeersveiligheid belangrijk uw banden op tijd te controleren. Vergeet vooral ook niet om het motoroliefilter om de 10.000 kilometer te controleren en indien nodig te vervangen. Legt u maar een zeer beperkt aantal kilometers af, doe dit dan één keer per jaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio