7.4 C
De Bilt

Schiphol presenteert Actieplan Zomer 2022

Schiphol presenteert vandaag een actieplan voor de zomer. Het plan bestaat uit vier actielijnen: werven van medewerkers, aantrekkelijk werken op Schiphol, het optimaliseren van de doorstroming en het creëren van een maakbare operatie. In dit plan staan acties van Schiphol die tot doel hebben de verwachte zomerdrukte in goede banen te leiden.

Tijdens de meivakantie zijn we direct van start gegaan met het ontwikkelen en uitvoeren van oplossingen voor de drukte op de luchthaven. Dat doen wij samen met alle partijen die Schiphol vormgeven: de luchtvaartmaatschappijen, de reisorganisaties, de beveiligingsbedrijven, de afhandelaren, de vakbonden en de overige publieke en private partners. Het is niet zo dat reizigers niet meer in de rij zullen staan, maar wel de belofte dat wij er alles aan doen om reizigers een voorspelbare en aangename Schiphol-ervaring te bezorgen.

Dick Benschop, President & CEO van Royal Schiphol Group

Werven medewerkers onderdeel actieplan

Schiphol spant zich met dit actieplan, samen met beveiligingsbedrijven in zo veel mogelijk beveiligers te werven. Elke extra beveiliger die een van de beveiligingsbedrijven kan werven, is welkom op Schiphol. Er lopen diverse wervingscampagnes en 11 juni is er een banenmarkt op Schiphol voor werkzoekenden. In juni start ook een landelijke wervingscampagne voor diverse beroepen, waaronder in de beveiliging, afhandeling en schoonmaak.

Aantrekkelijk werken op Schiphol

Werken op Schiphol moet aantrekkelijk zijn en blijven. Schiphol en de vakbonden zijn momenteel in onderhandeling om het belangrijke werk in de operatie op Schiphol goed te belonen. Alle partijen voelen daartoe de urgentie. Schiphol verwacht op korte termijn een onderhandelingsresultaat met de vakbonden te kunnen presenteren. 

Optimaliseren doorstroming

Schiphol heeft extra maatregelen in kaart gebracht in het actieplan om de doorstroming in de terminal te optimaliseren. Een voorbeeld is de inzet van ‘securitycoaches’, die reizigers helpen zo snel mogelijk door de beveiligingscontrole te gaan. Ook gaat Schiphol in overleg met luchtvaartmaatschappijen om te onderzoeken op welke manier de hoeveelheid handbagage kan verminderen. Daarnaast zet Schiphol vanzelfsprekend zoveel mogelijk extra medewerkers in, waaronder kantoorpersoneel en gepensioneerde collega’s. 

Creëren maakbare operatie

De laatste actielijn is ervoor te zorgen dat de situatie op Schiphol ‘maakbaar’ is. Dat wil zeggen dat het aantal vluchten en reizigers overeenkomt met de hoeveelheid die het beschikbare personeel op dat moment aan kan. Onderdelen hiervan zijn verbeterde afstemming met luchtvaartmaatschappijen over de planning, het uitplaatsen van vluchten naar regionale luchthavens en de gisteren aangekondigde aangepaste slotregels.

Bron: Schiphol

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio