11.5 C
De Bilt

Veiligheid op spoor en wegen in Winterswijk verbeterd

Winterswijk – In december 2020 hebben de gemeente Winterswijk en ProRail overeenstemming bereikt over het veiliger maken van het trein- en wegverkeer in de omgeving van Winterswijk. Afgelopen weekend was het zover. In opdracht van ProRail werkte aannemer Strukton aan het uitvoeren van het plan. Vijf openbare niet actief beveiligde overwegen (NABO’s) en drie niet openbare particuliere overwegen zijn verdwenen. Hiermee is een belangrijke stap gezet in het veiliger maken van het spoor in Winterswijk.

Gebiedsgerichte aanpak

ProRail is voorstander van een gebiedsgerichte aanpak, waarbij de oplossing voor de aanpak van overwegen in samenhang en passend in een gebied wordt gevonden. Zo gebeurde dit ook in Winterswijk. Met de gemeente en particuliere eigenaren en rechthebbenden is een pakket aan maatregelen vastgesteld. Dit pakket kon kosteneffectief worden aanbesteed en is afgelopen weekend uitgevoerd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, gemeente Winterswijk en provincie Gelderland delen de kosten.

Uitgebreid pakket

Strukton heeft afgelopen weekend de klus voortvarend uitgevoerd. Op twee locaties zijn de gevaarlijke openbare onbeveiligde overwegen voorzien van een automatische halve overwegbomeninstallatie (AHOB). Het gaat hier om de Veldhorstweg en de Huttenweg (in buurtschap Miste). De overige openbare onbeveiligde overwegen op de Greversweg, Klandermansweg en Vreehorstweg zijn gesloten en verwijderd.

Onderdeel van het plan is ook de situatie bij de Greversweg. ProRail is met de gemeente gestart aan de planuitwerking voor een voetgangerstunnel bij de Greversweg. Het streven is om de voetgangerstunnel in 2023 gereed te hebben voor gebruik.

Niet meer van deze tijd

ProRail en het ministerie streven naar nul dodelijke slachtoffers en pakken daarom met de hoogste prioriteit de openbare en openbaar toegankelijke NABO’s aan. Bij elke NABO moet de gebruiker op eigen waarneming inschatten of het veilig is om het spoor over te steken, en dat is niet meer van deze tijd, met steeds stillere maar ook snellere treinen. Daarmee is een NABO altijd gevaarlijk en is een ongeval bijna altijd fataal voor de overweggebruiker. Daarom wil ProRail uiterlijk in 2023 in ieder geval alle openbaar toegankelijke NABO’s opgeheven hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio