11.9 C
De Bilt

Aanpak ondermijning op Schiphol

Marianne Schuurmans, burgemeester van Haarlemmermeer: ‘We hebben de afgelopen periode forse stappen gemaakt in de aanpak van ondermijning op Schiphol. Zo hebben bedrijven bijvoorbeeld gevoelige logistieke processen aangepast, is er een integrale publiek-private samenwerking van de betrokken partners tot stand gekomen -bijvoorbeeld bij het controleren van vliegtuigen-, delen we informatie en geven we prioriteit aan het opsporen van criminele medewerkers. Daarnaast wordt gewerkt aan het bewust maken van de vele bedrijven en medewerkers op de luchthaven met betrekking tot ondermijning.’Op woensdag 31 maart werd minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid door de zogeheten Driehoek Schiphol Ondermijning bijgepraat tijdens een digitaal werkbezoek over de stand van zaken van de aanpak van ondermijning op Schiphol.

Aanpak ondermijning


Op iedere grote haven in de wereld zijn criminelen op zoek naar zwakke plekken en proberen ze onze goede infrastructuur te misbruiken voor hun illegale handel. In de aanpak van ondermijnende criminaliteit hebben we deze kabinetsperiode dan ook geïnvesteerd in weerbare bedrijfsinfrastructuur en logistieke knooppunten. Dankzij intensieve samenwerking – zoals die op en rond Schiphol door het bedrijfsleven met de Douane, Koninklijke Mareschaussee, Belastingdienst, FIOD, Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente Haarlemmermeer – pakken we ondermijnende criminaliteit aan en houden we risico’s in het vizier voor een sterke luchthaven’, aldus minister Grapperhaus.Minister Grapperhaus kreeg een korte impressie over een deel van de aanpak van genoemde risicolocaties uit het Ondermijningsbeeld: de bagagekelder, en het (beveiligde) bedrijventerrein op Schiphol-Oost. Hij is meegenomen in de publiek-privaat behaalde resultaten tot nu toe en de uitdagingen waarvoor het publiek private samenwerkingsverband zich nog geplaatst zien.


Ondermijning Schiphol

Schiphol is niet alleen interessant voor reizigers en onze nationale economie. Net als op andere (lucht-)havens en grote steden ziet de georganiseerde criminaliteit ook hier kansen. Criminelen zoeken via bonafide bedrijven en medewerkers ingangen voor malafide praktijken. Zij worden daarbij al dan niet van binnenuit geholpen. In mei 2020 verscheen het rapport ‘Ondermijningsbeeld Schiphol’, waarin een beeld is geschetst van de aard en omvang van ondermijning op de nationale luchthaven. Het rapport onderschreef het nut en noodzaak van de reeds lopende activiteiten en benadrukte de urgentie voor een bredere duurzame aanpak van misstanden op de luchthaven.


Burgemeester Schuurmans: ‘Onze versterkingsaanpak werpt z’n vruchten af. Door publiek-private samenwerking en investeringen hebben wij inzicht in de wijze waarop criminelen misbruik maken van processen, bedrijven en werknemers op de luchthaven en zijn er mooie stappen gezet om bedrijven en pashouders weerbaar te maken en logistieke werkprocessen en risicolocaties minder ontvankelijk te maken voor crimineel misbruik. Maar om hiermee verder te kunnen gaan en   onze ambitie in volle aard en omvang vorm en inhoud te geven, hebben we structureel capaciteit en middelen nodig.’

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In de aanpak van ondermijning werken de volgende partijen binnen BPVS (Beveiliging en Publieke Veiligheid Schiphol) nauw samen:Belastingdienst, Douane, FIOD, gemeente Haarlemmermeer, Koninklijke Marechaussee, Openbaar Ministerie, Politie, RIEC Noord-Holland, KLM en Schiphol.www.sterkeluchthaven.nl

1 REACTIE

  1. Terwijl ambtelijke bobo’s grandioos mee-eten van de miljarden en nog eens miljarden euro’s die de sector van de staat ontvangt wordt het lagere personeel onderbetaald.

    De vervuiling en de overlast zijn enórm en het werk van die 4 x Balkenendenormwegtikkende bobo’s is dan ook weinig anders dan lobby’en en de politici die besluiten moeten nemen hierover onder druk zetten. En omdat die politici er maar tijdelijk zitten, een veel kleiner en minder machtig netwerk hebben viert de criminaliteit op de luchthaven een feestje.

    Voor die mensen die hierover de wenkbrauwen fronsen: vraagt u zich eens af waarom Melanie S. van H. G. Eric de V. moest vertellen dat zijn Holland Air een drugstraffic bedrijf was dat middelen naar NL transporteerde vanaf de Caraïben…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio