5.3 C
De Bilt

Defecte spoor tussen Amsterdam Centraal en Schiphol

Amsterdam – Tussen Amsterdam Centraal en Schiphol heeft ProRail een defect aan het spoor geconstateerd. Vanwege de veiligheid kan één van de twee sporen op dit traject daardoor niet worden gebruikt. ProRail werkt er hard aan om het defecte spoor zo snel mogelijk te verhelpen. Het herstel duurt naar verwachting in ieder geval tot dinsdagnacht.

Vervanging spooronderdelen staat centraal

Het defecte spoor ligt op een viaduct tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. Hier moeten onderdelen worden vervangen om het spoor weer gereed te maken voor treinen. Bij deze vervanging wordt ook lijmmateriaal gebruikt wat moet uitharden. Dit uithardingsproces duurt in ieder geval tot dinsdagnacht.

Beheer en onderhoud spoor

bron: Wikipedia

Het Nederlandse spoorwegnet bestaat uit 7.021 kilometer spoor, 2.589 overwegen, 4.500 kilometer bovenleiding, 7.071 wissels en 404 stations. ProRail is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud hiervan. Lokaalspoorwegen worden, anders dan hoofdspoorwegen, niet zonder meer beheerd door ProRail. Deze heeft wel bepaalde bevoegdheden, behalve bij RandstadRail.[5]

Volgens de in 2005 vigerende versie van de Spoorwegwet dient de minister een of meer concessies te verlenen voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur. De minister blijft echter eindverantwoordelijk voor de hoofdspoorweginfrastructuur.

Op 1 januari 2005 verleende de minister van Verkeer en Waterstaat een 10-jarige beheerconcessie aan ProRail voor het beheer van de Nederlandse hoofdspoorweginfrastructuur. De minister dient in te stemmen met het beheerplan dat ProRail elk jaar moet maken. In deze beheerconcessie rekent het ministerie ProRail af op:

  • de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de hoofdspoorweginfrastructuur;
  • de kwaliteit van de capaciteitsverdeling, bijsturing en informatievoorziening, en;
  • de reinheid, toegankelijkheid en sociale veiligheid van de transfervoorzieningen.

In december 2014 verlengde staatssecretaris Mansveld de beheerconcessie aan ProRail met 10 jaar voor de periode 2015-2025.

De werkzaamheden aan het spoor worden niet uitgevoerd door ProRail zelf. Voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden heeft het bedrijf grote spooraannemers als BAM Rail, VolkerRail, Strukton en ASSET Rail gecontracteerd. Voor bouw- en vernieuwingswerk is een tiental aannemers gecertificeerd. In 2015 heeft ProRail de verlenging van vier spooronderhoudscontracten verborgen gehouden voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de eigen raad van commissarissen. De contracten met aannemers hadden een looptijd van 3,5 jaar, maar ProRail heeft ze “stiekem” verlengd tot tien jaar hetgeen niet in overeenstemming is met de aanbestedingswetgeving

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio