8.3 C
De Bilt

Gemeente brengt nieuwe folder schuldhulpverlening uit

Uithoorn – De gemeente heeft een nieuwe folder uitgebracht over de gemeentelijke schuldhulpverlening. Doel van de folder is inwoners te informeren wat schuldhulpverlening betekent zodat het eenvoudiger is om hulp te vragen. ,,We hopen dat mensen eerder bij ons aan de bel trekken,” aldus Angela van der Meer, een van de schuldhulpverleners van de gemeente Uithoorn.

Ook hulp bij minder complexe schuldhulp

,,Veel mensen weten niet dat wij er niet alléén zijn voor inwoners die ingewikkelde schulden hebben,” begint Van der Meer. ,,Inwoners kunnen ook bij ons terecht voor informatie over het aanvragen van regelingen. Denk aan huur- of zorgtoeslag. Of als mensen moeite hebben om het overzicht over hun financiën te houden. Ook zijn er mensen die hun baan hebben verloren en ineens moeten rondkomen met een veel lager budget. Wij staan klaar om advies en tips te geven. Meestal is een gesprek al voldoende om hem of haar weer op weg te helpen. Soms is er meer nodig dan alleen advies en kijken we samen hoe we het kunnen oplossen.”

Maatje voor Elkaar

De schuldhulpverleners werken samen met Maatje voor Elkaar. Daar werken vrijwilligers die verstand hebben van financiën en belasting. ,,Soms kunnen we ondersteuning bieden door bijvoorbeeld een ‘maatje’ te koppelen aan een persoon of gezin. Een ‘maatje’ kan helpen met een overzicht van alle inkomsten en uitgaven en het ordenen van post en rekeningen. Sommige mensen hebben al zoveel brieven gekregen van instanties dat zij de post niet meer durven te openen en daarbij kunnen wij dus hulp bieden. Er is echt veel mogelijk op het gebied van hulp bij financiële problemen,” legt Van der Meer uit.

Schuldhulptraject

Als blijkt dat er ingewikkelde en omvangrijke schulden zijn, dan kan er een schuldhulptraject gestart worden. Samen wordt bekeken wat de problemen zijn en hoe deze het beste opgelost kunnen worden. Van der Meer: ,,Als er hoge schulden zijn die niet meer betaald kunnen worden, dan kunnen wij helpen om betaalafspraken te maken met schuldeisers. Meestal werken schuldeisers mee aan een betalingsregeling maar als dat niet lukt dan kan een stap naar de rechter volgen. Ook hierin ondersteunen wij onze inwoners. Onze hulp is overigens altijd gratis.”

Vertrouwen geven

Vaak zien de schuldhulpverleners aan het eind van een eerste afspraak dat er weer wat vertrouwen komt dat de situatie opgelost kan worden. ,,Maar we zijn eerlijk,” zegt Van der Meer. ,,Een schuldentraject kan drie tot vijf jaar duren en dat is niet gemakkelijk.  Het budget om van te leven is krap, want een groot deel van het inkomen wordt ingezet om de schulden mee af te betalen. Schuldeisers gaan er van uit dat degene zich bij een problematische schuldensituatie drie tot vijf jaar inzet om de schulden af te lossen. De schulden die na die jaren overblijven worden meestal kwijtgescholden. Het is doorbijten, maar er is wel zicht op een toekomst zonder schulden. Dat geeft mensen weer hoop. De mensen die wij succesvol hebben geholpen zijn vaak blij dat ze de stap hebben genomen om hulp in te schakelen. Wij vinden het fijn dat we deze mensen kunnen helpen en mogen bijdragen aan een schuldenvrije toekomst.”

Iedereen kan met schulden te maken krijgen

De schuldhulpverleenster weet dat iedereen met schulden te maken kan krijgen. Denk aan een scheiding, het overlijden van de kostwinner, baanverlies, verkeerde keuze of ziekte waardoor alles veranderd. ,,Soms komen alle vervelende zaken bij elkaar en zie je door de bomen het bos niet meer, dan kan het financieel misgaan,” zegt Van der Meer. Ze roept daarom op om eerder naar de gemeente toe te komen om de situatie te bespreken en om het aan te pakken.

Vroeg Eropaf

De gemeente Uithoorn zet in haar beleid in op het voorkomen van schulden. De nieuwe folder schuldhulpverlening is een van de onderdelen uit dit beleid. Een ander onderdeel is de zogenoemde ‘Vroeg Eropaf’ aanpak in samenwerking met woningcorporatie Eigen Haard. Eigen Haard geeft huurachterstanden van 2 maanden of meer door aan de gemeente. De consulent schuldhulpverlening gaat naar de huurder toe om te vragen of er hulp nodig is bij de betaling van de huur. Doel van de aanpak is om de huurachterstand niet verder te laten oplopen, om samen financiële problemen aan te pakken en uiteindelijk huisuitzetting te voorkomen.

Nieuwe folder

De nieuwe folder over schuldhulpverlening is onder andere te verkrijgen op het gemeentehuis. Ze zijn te vinden in de folderrekken vlakbij de receptie.

Informatie

De schuldhulpverleners zijn te bereiken via telefoonnummer 513111 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 10.30 uur. Een e-mail sturen kan ook: schuldhulpverlening@uithoorn.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio