Zaanstad – Hoe eerder financiële problemen worden opgelost, hoe beter. Daarom zet Zaanstad alles op alles om inwoners zo vroeg mogelijk te wijzen op hulp en ondersteuning. Inwoners kunnen zelf initiatief nemen en aan de bel trekken, maar de gemeente reageert ook op signalen van vaste lasten partners, zoals woningcorporaties, zorgverzekeraars en energieleveranciers, als een inwoner bij hen een betalingsachterstand opbouwt. Per maand ontvangt de gemeente Zaanstad via deze weg gemiddeld ruim 500 meldingen. De verwachting is dat dit aantal verder toeneemt, o.a. vanwege de coronacrisis en de stijgende gasprijzen. De komende periode besteedt de gemeente daarom extra aandacht aan het informeren en ondersteunen van inwoners.
Wethouder Songül Mutluer: “Schulden voorkomen of tijdig oppakken is van groot belang en vermindert stress bij inwoners en hun kinderen. In onze strijd tegen armoede en voor kansengelijkheid is vroegsignalering daarom een belangrijk onderdeel van onze aanpak. Niet iedereen trekt zelf tijdig aan de bel, daarom gaan we als gemeente ook proactief af op signalen die we krijgen van partners.
Sinds 2015 doen we dit al met woningcorporaties bij huurachterstanden en bieden we inwoners hulp aan via het Sociaal Wijkteam. En met succes: in 2013 waren er nog 60 huisuitzettingen, vorig jaar 14. Dit jaar hebben we de samenwerking uitgebreid naar 50 verschillende partijen die bij ons een betalingsachterstand melden. Tegelijkertijd breiden we ook onze dienstverlening uit, zodat we inwoners en ondernemers nog beter kunnen bijstaan.”
Inwoners worden proactief benaderd
Zaanstad heeft sinds dit jaar een centraal meldsysteem, waarin vaste lasten partners betalingsachterstanden van inwoners melden. Al deze inwoners krijgen van de gemeente bericht, bijvoorbeeld in de vorm van een e-mail, brief of folder. De 50 meest urgente meldingen (bijvoorbeeld als voor één persoon meldingen door meerdere partijen worden gedaan) worden gebeld door het Sociaal Wijkteam of krijgen een huisbezoek. Als een inwoner hulp wil, kijkt het Sociaal Wijkteam samen met de inwoner wat er nodig is. Denk aan budgetbeheer of coaching, of – als er sprake is van problematische schulden – een schuldhulpverleningstraject.
Zelfhulproute
Inwoners kunnen zelf ook in actie komen. Dankzij de samenwerking met de Nederlandse Schuldhulproute, kunnen inwoners sinds kort gebruik maken van de online zelfhulproute via www.Geldfit.nl. Met behulp van korte vragen, krijgt een inwoner inzicht en advies gericht op zijn of haar financiële situatie. Met een overzicht welke lokale organisaties hulp en advies kunnen bieden en welke financiële regelingen er in de gemeente zijn. Op www.geldwijzer.zaanstad.nl staat een overzicht van alle regelingen van de gemeente Zaanstad voor inwoners.
Hulp voor ondernemers
Ondernemers lopen andere financiële risico’s dan consumenten. Voor hen heeft Zaanstad specifieke, op ondernemers gerichte dienstverlening. Op www.ondernemen.zaanstad.nl/geldzaken/geldzorgen staat alle informatie voor hen op een rij. Via deze website kan ook eenvoudig een adviesgesprek worden aangevraagd. En ook ondernemers kunnen online terecht bij Geldfit, via www.Geldfitzakelijk.nl. Om inwoners te wijzen op Geldfit.nl, zullen er de komende periode door heel Zaanstad posters te zien zijn.
Voor jongeren
Specifiek voor jongeren van 18 tot 27 jaar kan Get a Grip uitkomst bieden. Dit is een uitgebreid traject voor Zaanse jongeren met problematische schulden, om hen financieel gezond en zelfredzaam te maken. Onderdeel is het (tijdelijk) opkopen van schulden van jongeren, zodat zij nog maar één schuldeiser hebben – de gemeente – en verder kunnen met hun leven op de rit krijgen. Jongeren betalen dit terug, renteloos en flexibel. Daarnaast krijgen de jongeren trajectbegeleiding. Voor meer informatie en aanmelden, neem contact op met Straathoekwerk via straathoekwerk@ggdzw.nl.