12.6 C
De Bilt

Amsterdammer Jasper Rijpma Koninklijke onderscheiding in Stichtse Vecht

Zondag 11 juni ontving J.J. (Jasper) Rijpma (39) uit Amsterdam een Koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Ap Reinders. Hij ontving de Koninklijke onderscheiding vanwege zijn belangrijke bijdragen en succesvolle inzet voor het versterken van het Nederlandse onderwijs. Naast zijn werk in het onderwijs zet de heer Rijpma zich op bewonderenswaardige wijze in voor Stichting Melanoom. Dit is een stichting die zich inzet voor bewustwording, preventie, vroege opsporing en het behartigen van belangen van mensen met een melanoom. Stichting Melanoom functioneert door inzet van vrijwilligers. De heer Rijpma doet er alles aan om het bewustzijn over de ziekte te creëren bij anderen en geld in te zamelen voor deze stichting.

Jasper Rijpma leraar van het Jaar

Jasper Rijpma is sinds 2012 docent geschiedenis en daarnaast geeft hij het vak ‘Grote Denkers’ aan het Hyperion gymnasium in Amsterdam. De heer Rijpma werd, vanwege zijn uitmuntende vakmanschap en buitengewone passie voor het onderwijs, in 2014 verkozen tot Leraar van het Jaar in het Nederlandse voortgezet onderwijs. In 2016 werd hij verkozen tot de beste 50 docenten van de wereld uit 20.000 nominaties uit 179 landen voor de Global Teacher Prize.

Burgemeester Ap Reinders: ’Jasper Rijpma heeft zijn sporen verdiend in het onderwijs en is een inspiratiebron voor velen, in het bijzonder voor jongeren die een loopbaan willen in het onderwijs. In alles wat hij doet zie je zijn verbindend vermogen, doorzettingskracht durf en enthousiasme. Ondanks dat hij zelf getroffen is door een melanoom en ongeneeslijk ziek is, weerhoudt het hem het er niet van om zich naast zijn baan, op een geweldige manier in te zetten voor Stichting Melanoom.’

Achtergrond

Jasper Rijpma heeft zich ingespannen om het isolement van de individuele leraar te doorbreken en van onderwijs een teamsport in de school te maken. Voor leraren zou hierbij kennis moeten worden ontsloten die leerkrachten ook in de praktijk nodig hebben.

Dit mondde uit in het plan Ontwikkelkracht: een grotendeels door leraren opgezet plan voor kwaliteitsverbetering in het primair en voortgezet onderwijs. Het toegekende bedrag van 332 miljoen stelt leraren in staat om tijd vrij te maken voor vernieuwing en verbetering van het onderwijs.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio