Amsterdam – Schiphol kan een flink aantal claims van reizigers verwachten nadat velen van hen door de lange wachttijden voor veiligheidscontroles op de luchthaven hun vlucht hebben gemist.
Claimingo, een organisatie die zich normaal gesproken inzet voor compensatie bij vluchtvertragingen, gaat nu ook gedupeerden van de drukte op Schiphol helpen. Op hun site roepen ze hen op zich aan te melden en een claim in te dienen.
Massaclaim
Volgens jurist Alexander Colenbrander hebben zich inmiddels zo’n honderd mensen gemeld. “We behandelen elk dossier individueel. Eventueel bundelen we de claims op de lange termijn, maar het wetsvoorstel om massaclaims makkelijker te maken ligt door het nieuw te vormen kabinet, stil. Bovendien is iedere zaak weer anders.”
Een woordvoerder van Schiphol bevestigt vooralsnog geen collectieve claims te hebben ontvangen. Wel een aantal individuele claims, maar hoeveel precies wil de luchthaven niet zeggen. Sowieso zegt Schiphol geen aansprakelijkheid te aanvaarden voor deze kwestie. “Daar laat de systematiek van de luchtvaartweg geen ruimte voor. Vertraagde reizigers moeten bij hun luchtvaartmaatschappij zijn,” aldus de woordvoerder.
Redelijkheid
Colenbrander: “Die zeggen vervolgens dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de beveiliging op de luchthaven en zo vallen reizigers tussen wal en schip. Maar tussen de luchthaven en vliegmaatschappijen bestaan de ‘ground handling agreements’: reizigers moeten zodra ze Schiphol binnenkomen in een afzienbare tijd het vliegtuig in kunnen. Daar zit natuurlijk altijd een spanningsveld, maar de redelijkheid was daarin afgelopen meivakantie wel erg ver te zoeken. Er was 400 man marechaussee nodig, er stonden er 100.”
Naast Claimingo wil ook consumentenorganisatie Reisrecht de zaak aan de kaak stellen. Het is in Nederland nog niet eerder voorgekomen dat een luchthaven wordt aangeklaagd voor schade als gevolg van vertraging.