15.4 C
De Bilt

Sluisbuurt krijgt ondergronds afvalinzamelingssysteem

Amsterdam – Het college van B&W heeft op 21 november ingestemd met het aan laten leggen van een ondergronds afval transport (OAT) in de nieuw te bouwen Sluisbuurt op het Zeeburgereiland. Dit systeem moet in 2021 operationeel zijn, waarmee al het restafval, gft, papier en plastic straks niet met vuilniswagens maar via een ondergronds buizensysteem wordt afgevoerd.

Sluisbuurt krijgt modern systeem

Wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho: ‘We zoeken steeds naar nieuwe mogelijkheden voor betere afvalscheiding en een betere benutting van de openbare ruimte in Amsterdam. Dat we in de Sluisbuurt ondergronds afval gaan inzamelen is een grote innovatie die past bij het streven naar een duurzame en schone stad.’

Hoge woondichtheid

In de Sluisbuurt worden zo’n 5500 woningen gebouwd, met een hoge dichtheid: er komen hier circa 377 woningen per hectare. Dit betekent dat er per hectare ook meer afval zal ontstaan dan in bijvoorbeeld de binnenstad. In de Sluisbuurt zouden door de buurt 137 ondergrondse containers moeten worden geplaatst, waar 28 uur per week vuilniswagens langs zouden moeten rijden. Dit zou een impact hebben op de indeling van de straten en stoepen, en de kans op illegale bijplaatsingen van afval en zwerfvuil verhogen.

Ondergronds Afval Transportsysteem

De ambities voor het inrichten van de nieuwe buurt zijn hoog. Om hier te kunnen voldoen aan de Visie Openbare Ruimte (2017), het Uitvoeringsplan Afval (2016) en de Agenda Duurzaamheid (2015) van de gemeente Amsterdam is een nieuwe kijk op de voorzieningen voor afvalinzameling nodig. Een ondergronds afvaltransportsysteem sluit het beste aan bij deze ambities en doelstellingen.

Voorscheiden afval

Het systeem zorgt voor een voorscheidingspercentage van afval van circa 41%, schonere straten door minder zwerfaval en bijplaatsingen en leidt tot meer ruimte voor bewegen en verblijven op straat. Bewoners kunnen straks hun vuilnis kwijt via een buizensysteem in hun eigen gebouw. Vervolgens wordt het met een ondergronds buizenstelsel automatisch en gescheiden afgevoerd naar een terminal aan de rand van de Sluisbuurt. Hierdoor zijn er veel minder ritten met vuilniswagens nodig, wat weer een positief effect heeft op de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid.

In steden als Stockholm en Londen zijn dit soort systemen al met succes in gebruik. In Nederland is er ervaring in Almere en Arnhem, maar is het systeem nog niet eerder op deze schaal toegepast. De aanbesteding van de OAT zal in de loop van 2018 worden gestart. De definitieve gunning vindt eind 2019 plaats, na dat het Bestemmingsplan Sluisbuurt onherroepelijk is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio