12.9 C
De Bilt

Start ‘Meldpunt Problemen met Verhuurders’ in Zaanstad 

Gisteren ging het ‘Meldpunt Problemen met Verhuurders’ in Zaanstad van start. Inwoners die een woning huren kunnen hier terecht met klachten over hun verhuurder. Denk bijvoorbeeld aan klachten over te hoge servicekosten, intimidatie door de verhuurder, een te hoge waarborgsom vragen of het in rekening brengen van bemiddelingskosten. De komende tijd voert Stichting !WOON het meldpunt uit in Zaanstad. Vanaf 8 januari is er iedere maandag een inloopspreekuur in De Bieb in Zaandam van 14:00-16:00 uur.  

Stichting !WOON is een organisatie die zich inzet voor de rechten van huurders. Zij hebben al de nodige ervaring op dit gebied. De gemeente vindt het belangrijk dat er een inloopspreekuur is in Zaanstad. Ook kunnen inwoners Stichting !WOON mailen of bellen. Via !WOON | Informatie en advies (wooninfo.nl).

Wat doet het meldpunt?

Na een melding voert !WOON een onderzoek uit op basis van de informatie die door de melder wordt aangeleverd, zoals een huurovereenkomst en correspondentie tussen (aankomende) huurder en verhuurder/bemiddelaar. Daarna voert !WOON wederhoor uit bij de verhuurder/bemiddelaar. Als uit het onderzoek blijkt dat de melding gegrond is en er overgegaan moet worden tot handhaving, geeft !WOON dit door aan de gemeente. 

Voor wie?

Het meldpunt is voor alle huurders, dus ook voor huurders van een corporatiewoning. Echter de gemeente adviseert huurders van een corporatiewoning om in eerste instantie contact te zoeken met klachtencommissie van de woningcorporatie. De gemeente heeft namelijk niet de bevoegdheid om te handhaven op de corporaties.

Wet goed verhuurderschap 

Sinds 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. In deze wet zijn een aantal regels opgenomen waar een verhuurder zich aan moet houden. Doet de verhuurder dit niet, dan kan de gemeente handhaven. Als onderdeel van de wet heeft elke gemeente vanaf 1 januari 2024 een meldpunt voor problemen met verhuurders.

Huurcommissie blijft gewoon bestaan

De Huurcommissie blijft bestaan en blijft haar werk gewoon uitvoeren zoals voorheen. Niet alle klachten die onder het meldpunt vallen, zijn ook in te dienen bij de Huurcommissie. Er is wel enige overlap. !WOON heeft uitgebreide ervaring met huurcommissiezaken en kan huurders hierin ook adviseren en doorverwijzen.

Wat voor soort vragen en klachten horen dan bij de huurcommissie?

De huurcommissie kan helpen bij klachten over onderhoud, de kale huurprijs, het splitsen van een all-in huurprijs en ook (daar is de overlap) voor servicekosten en de afrekening daarvan.  

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio