9.1 C
De Bilt

Project Leestas afgetrapt bij PeuterKOM in Vaassen: Vroeg inspelen op stimuleren leesplezier bij kinderen

Vaassen Deze week opende wethouder Erik Visser samen met Hetty van de Weg, directeur van Bibliotheek Noord-Veluwe bij PeuterKOM in Vaassen het Leestas project. Twee enthousiaste peuters namen de eerste tassen in ontvangst. Wethouder Visser legt uit waar dit project aan bijdraagt: “Het is voor ouders van jonge kinderen belangrijk om tijd te besteden aan taal. Dat kan door praten, zingen en natuurlijk door voorlezen. Via de Leestas wordt taal spelenderwijs bij kinderen onder de aandacht gebracht. Op vroege leeftijd lezen draagt bij aan het leesplezier en aan de taalontwikkeling.”

Project Leestas

De opzet van het project is eenvoudig: de peuters krijgen bij toerbeurt de Leestas, met daarin een zelfuitgezocht boek, een taalspelletje en een knuffel, mee naar huis. Kinderen vinden het best spannend om een boek en een spelletje uit te kiezen. Het knuffeltje gaat mee, zodat het kan meeluisteren bij het voorlezen! Iedere peuter heeft de Leestas één week, dit is mooi want daardoor kan het voorlezen en het spelletje herhaald worden.

Project Leestas. Foto: Fred Rijckenberg

Mogelijk gemaakt door Nationaal Programma Onderwijs

De Leestas is een nieuw project dat mogelijk is gemaakt door het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Het NPO is door het Rijk in het leven geroepen om leerachterstanden als gevolg van corona te bestrijden. In de gemeente Epe is er onder andere voor gekozen om met het project het leesplezier onder de jongste doelgroep te stimuleren. Met het NPO worden in onze gemeente kinderen van peuterleeftijd tot middelbare school ondersteund. De invulling van het NPO is in samenwerking met alle onderwijs- en kinderopvangorganisaties afgestemd. Er is in dit kader gekozen voor diverse projecten, waaronder de inzet van een studiecoach en doelgroepgerichte lesboeken op het Vmbo, een preventief gezondheidsonderzoek in groep 6 van de basisschool en materialen ter bevordering van de taalvaardigheid in de voorschool (waaronder Leestas).

Project . Foto: Fred Rijckenberg

Samenwerking met bibliotheek Noord-Veluwe

De Leestas is opgezet door Bibliotheek Noord-Veluwe. Met het project wordt het voorlezen aan jonge kinderen gestimuleerd. Bibliotheekdirecteur Van de Weg onderschrijft het belang van voorlezen: “Voorlezen vergroot de woordenschat. Kinderen die vanaf hun geboorte worden voorgelezen kennen meer dan tweemaal zoveel woorden als kinderen die niet worden voorgelezen: 3.500 in plaats van 1.500! Door een grotere woordenschat hebben kinderen een beter taalbegrip. Dat is belangrijk voor heel veel vakken op school, ook voor bijvoorbeeld geschiedenis en zelfs voor rekenen, veel sommen zijn in verhaalvorm.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio