8.8 C
De Bilt

Wijchense campagne ‘Weet wat je achterlaat’ confronteert én prikkelt

Wijchen – Gemeente Wijchen lanceert begin september de campagne ‘Weet wat je achterlaat’. Die wil Wijchenaren op een simpele en uitdagende manier aanzetten om kilo’s minder restafval per persoon over te houden. De campagne heeft een opvallende hoofdrolspeler: een speciaal ontworpen, frisgekleurd 1-kilozakje voor je restafval. Zodat je als Wijchenaar nog beter je afval kunt scheiden en écht weet wat je achterlaat.

Helder mikpunt

Vorig jaar werd in Wijchen gemiddeld 111 kilo restafval per inwoner ingezameld. Wijchen staat daarmee in de middenmoot van vergelijkbare gemeenten. Met Weet wat je achterlaat hopen gemeente en Dar die score verder te verbeteren.

Campagne ‘Weet wat je achterlaat’

De campagne gaat uit van een helder en ambitieus mikpunt: laten we voortaan mikken op 1 kilo restafval, per week, per bewoner. Dan laat je gemiddeld namelijk 50% minder restafval achter dan nu. En dat is belangrijk, vertelt Lieke Boven van Dar, afvalinzamelaar in de gemeente Wijchen. ‘Niet alleen in onze regio, maar wereldwijd zijn er grondstoffentekorten. Daarom is het heel belangrijk dat we minder restafval overhouden, en dingen opnieuw gebruiken. Als we goed scheiden, kan een lading afval weer prima grondstof worden.’

Motivatie Wijchenaren

Met de motivatie van Wijchenaren zit het in ieder geval al goed, blijkt uit onderzoek onder bewoners, eerder dit jaar. Daaruit komt naar voren dat zij goed afval scheiden belangrijk vinden. En dat ze er ook van overtuigd zijn dat dat zin heeft. Alleen is het nu nog niet zo gemakkelijk om te zien of je zelf ook echt goed bezig bent. Want hoe ziet 1 kilo restafval eruit? En hoe weet je of je per week die ene kilo per persoon overhoudt?

Opvallende 1-kilozakjes

Daarom biedt Weet wat je achterlaat, exclusief voor Wijchen, voortaan opvallend gekleurde 1-kilozakjes. Voor elk seizoen van het jaar is er een eigen kleur zakje. Zo’n kilozakje, dat in afvalbakjes van 10 liter past, maakt het simpel en heel inzichtelijk. Tegelijkertijd is het uitdagend om uit te komen met die ene zak. Als je goed blijft scheiden, heb je aan een kilozakje per bewoner per week genoeg. ‘Ik ga zelf zeker meedoen met Weet wat je achterlaat’, zegt wethouder Twan van Bronkhorst, ‘want ik heb nu eerlijk gezegd nog geen flauw idee of ik het red met 1 kilo. Deze campagne maakt dat meteen heel duidelijk, dankzij die kilozakjes. Dat werkt lekker direct, confronterend én uitdagend.’ 

Handige app

De Weet wat je achterlaat-zakjes kunnen als ze vol zijn in de restafvalcontainer, zoals je nu ook je restafval aanbiedt. De eerste rol kilozakjes (met 12 stuks) is gratis, voor iedere Wijchenaar die mee wil doen en daarvoor de gratis app van Weet wat je achterlaat downloadt. Deelnemers krijgen naast die rol zakjes ook een duurzame waterfles van BE O bottle cadeau. De BE O bottle, een Green Award Winner van Nederlandse bodem, is gemaakt van planten (suikerriet) en kan gewoon in de vaatwasser.

De app, die deelnemers volop tips en inspiratie biedt, gebruik je ook om je volgende rol kilozakjes te bestellen en betalen (0,75 cent per rol van 12 stuks). Bij HEMA Wijchen, één van de campagne-partners, ligt de rol kilozakjes dan voor je klaar.

Feestelijke start op Markt in Wijchen

De campagne Weet wat je achterlaat begint maandag 5 september, met volop uitingen op social media en in het Wijchense straatbeeld. Bovendien is er op zaterdagmiddag 10 september (vanaf 14 uur)  een feestelijke ‘kick-off’ op de Markt in Wijchen. Wethouder Van Bronkhorst: ‘Ik nodig alle Wijchenaren uit om daar naartoe te komen en zich ter plekke aan te melden. Want hoe meer we met z’n allen met die kilozakjes werken, hoe beter we worden in echt weten wat je achterlaat.’

www.weetwatjeachterlaat.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio