11.4 C
De Bilt

Meldpunt Onbegrijpelijke Zaken, Breda wéér iets eenvoudiger

Breda – Via de campagne Huh? Wat bedoelt u? werd op 5 september het Meldpunt voor Onbegrijpelijke Zaken geopend. Van 5 september tot 10 september kon iedereen voorbeelden van ingewikkelde communicatie melden en hun Huh?-momenten delen. Dit op initiatief van Breda Eenvoudig, een netwerk van Bredase organisaties op het gebied van zorg, welzijn en maatschappelijke dienstverlening.

Inwoners Breda

Inwoners van Breda werden uitgenodigd om hun ‘Huh?-momenten’ te delen. Wethouder Miriam Haagh zegt hierover: “We willen bereiken dat mensen hardop durven te zeggen: ‘Ik begrijp het niet.’ Want alleen als we weten wat mensen niet begrijpen, kunnen we het eenvoudiger maken.”

Onbegrijpelijke zaken


In de campagneweek van meldpunt voor onbegrijpelijke zaken zijn ongeveer 360 meldingen opgehaald. Deze zijn gedeeld met de organisaties van ‘Breda Eenvoudig’. Dat heeft al tot mooie resultaten geleid. GGD West-Brabant bijvoorbeeld, gaat zelfs door met de actie. Ine Dijkmans vertelt: “We blijven meldingen ophalen bij klanten en collega’s. We bespreken ze met elkaar. Wij zien een melding niet als kritiek, maar als mogelijkheid om klantvriendelijk te zijn.”


Van melding naar verbetering

De betrokken organisaties gaan zélf aan de slag met de aan hen gerichte meldingen uit het meldpunt voor onbegrijpelijke zaken. Sommige zijn makkelijker op te lossen dan andere. Zo was er een melding over een onduidelijk, Engelstalig bordje bij het stadskantoor van Gemeente Breda. De tip was om hier ook een Nederlandstalig bordje op te hangen. Nu hangen er twee bordjes. Andere meldingen gaan over de informatie op websites. Inwoners die moeite met de Nederlandse taal hebben, komen hier soms in de problemen. Net als mensen die digitaal niet zo vaardig zijn. ‘Huisartsen Zorggroep Breda’ bedacht de slogan: “Zeg niet te snel, kijk op thuisarts.nl.”

Hiermee vragen ze aan hun huisartsen en praktijkondersteuners te letten op de digitale vaardigheden van de patiënt. En geven ze bijvoorbeeld tips hoe ze het spreekuur vorm kunnen geven. Zoals samen naar de website van Thuisarts kijken, of samen te beluisteren. Ook over INOS kwamen meldingen binnen. INOS is een stichting voor katholiek onderwijs in de gemeente. Bart Heine van INOS is blij met de meldingen: “Met alleen maar toekijken gaat er niks verbeteren. De meldingen maken het bespreekbaar. Wij nemen actie en proberen het op te lossen.”


‘Huh? Wat bedoelt u?’ loopt door

Het Meldpunt voor Onbegrijpelijke Zaken is onderdeel van de campagne ‘Huh? Wat bedoelt u?’ van het netwerk van Breda Eenvoudig. Het netwerk bestaat uit organisaties als IMW, WIJ, MEE West-Brabant, GGD West-Brabant, Nieuwe Veste, Surplus, Amphia, Thebe, Huisartsen Zorggroep Breda, INOS, Het Huisartsenteam en Gemeente Breda. Met hulp van Taalpanel Breda, Taalhuis Breda, Breda Gelijk, GGz Breburg, Laurentius, STiB, Zorg voor elkaar Breda, Stichting ABC, Stichting Lezen en Schrijven en Procreate.design.

Ook nu kunnen nog meldingen worden gedaan, via meldpuntbreda@huhwatbedoeltu.nl Want ook al zijn er een aantal zaken veranderd, Breda kan nog eenvoudiger!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio