Politie pakken mogelijke treinsurfer na aangifte

Zevenbergen – De politie maakt een proces-verbaal op tegen een 17-jarige jongeman uit Delft die op zaterdag 20 januari 2018 en donderdag 30 november 2017 vermoedelijk aan de buitenkant van een trein is meegereden. In januari van Lage Zwaluwe naar Zevenbergen en november 2017 op het baanvak Schiedam – Delft. Van beide ritten zijn videobeelden op YouTube geplaatst. Op deze beelden was de man zelf onherkenbaar.

Aangifte

ProRail en de NS deden vervolgens bij de politie aangifte van overtreding van artikel 3 van de Spoorwegwet. De man heeft met zijn gedragingen niet alleen zichzelf en anderen in gevaar bracht maar er had ook gevaar op de spoorweg veroorzaakt kunnen worden. Daarnaast had de verdachte door zijn gedrag het verkeer op de spoorweg ernstig kunnen hinderen.

Onderzoek Dienst Infrastructuur

De Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid stelde een onderzoek in naar de identiteit van de man die zich op YouTube ‘The climbing dutchman’ noemt. Met gebruikmaking van onder meer camerabeelden die NS voor het onderzoek ter beschikking stelde kwam de politie de jongeman uit Delft op het spoor.

De man werd onlangs voor een gesprek uitgenodigd op het politiebureau. Daar verscheen hij wel maar wenste geen verklaring af te leggen. De politie maakt proces-verbaal op voor overtreding van artikel 3 van de Spoorwegwet.

Je komt er niet mee weg

De tijd dat je ongemerkt kan treinsurfen is wel voorbij. Het spoor en de stations worden steeds beter in de gaten gehouden met camerabewaking. Daarnaast zijn ook de treinen hiermee uitgerust. Ook hanteert ProRail een zerotolerancebeleid. Bij iedere overtreding van de (spoorweg)wet doen wij aangifte.

Slimme mobiele camera’s tegen overlast

In de strijd tegen overlast, vandalisme en vertragingen gaat ProRail delen van het spoor ook onder 24-uurs slim cameratoezicht plaatsen. Deze mobiele camera’s, die op basis van big data kunnen worden ingezet, zijn uitgerust met slimme software. Deze kan afwijkend, gevaarlijk en ongebruikelijke situaties op het spoor sneller en automatisch waarnemen.

Strijd aan met overlast

Met deze mobiele camera’s gaat ProRail spoorlopers, vandalen, suïcidalen, spoorboomduikers, treinsurfers en andere onbevoegden rond het spoor registreren en waar mogelijk aanpakken. Vanuit de speciaal ingerichte meldkamer is er 24/7 zicht op tientallen stukken spoor in Nederland. De camera’s krijgen hun stroomtoevoer via zonnepanelen en zijn daardoor flexibel inzetbaar.

 

Bron: ProRail

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Veiligheid spoor gaat nieuwe fase in

Halderberge - 2021 wordt een belangrijk jaar voor de veiligheid rond het spoor in de gemeenten Moerdijk, Halderberge en Roosendaal. In januari gaat de...

Winnaars fotowedstrijd centrum Zevenbergen in de etalage

Zevenbergen - “Wie worden de winnaars van de fotowedstrijd en brengt het centrum van Zevenbergen het mooist in beeld?” Na die vraag stroomden 101...

Eerste schetsen vernieuwde sporthal Achter de Tuintjes

Gilze - Uit de eerste schetsen van Grosveld Bekkers Van der Velde Architecten blijkt na de vernieuwbouw van sporthal Achter de Tuintjes in Gilze...

Coronaproof activiteiten voor jongeren in Oosterhout

Oosterhout - Coronaproof activiteiten in deze kerstvakantie waar oosterhoutse jongeren van 12 tot en met 17 jaar kunnen meedoen. Speciaal voor hen organiseert de...

ErvenPlus project in Breda gaat verder

Breda doet al sinds 2018 mee aan het ErvenPlus project van Brabants Landschap. Dat is een project om erven aantrekkelijker te maken voor dieren...

Winterlicht Breda: samen de winter door

Breda - Het is december; de winter staat voor de deur. Ook nu alles anders is. Iedereen kijkt uit naar aandacht en warmte. Met...

Breda krijgt 2 miljoen Rijksubsidie voor Verkeersveiligheid

Breda - De Gemeente Breda krijgt 2 miljoen euro van het Rijk voor verkeersveiligheid. Deze bijdrage maakt het mogelijk om meer te investeren en...

Gemeentelijke onderzoeken naar spoortrillingen geven meer inzicht

De gemeenten  Oisterwijk, Oosterhout en  Gilze en Rijen onderzochten langs het spoor de overlast door trillingen en de schade aan panden. De resultaten bevestigen...