4.1 C
De Bilt

Samenwerken aan NIX zonder ID!

In de periode september – oktober deed de gemeente Moerdijk mee aan de actie NIX zonder ID. Mysteryshoppers gingen op pad in de gemeente om de leidinggevenden van supermarkten, sportkantines, horecagelegenheden, cafetaria’s en slijterijen te ondersteunen bij het verbeteren van de ID vraag. Extra aandacht voor het belang van de ID vraag bij de verkoop van alcohol blijkt ook in onze gemeente nodig. In ongeveer 60 procent van alle bezoeken werd niet om het ID gevraagd. Vooral bij commerciële horecabedrijven en sportkantines is nog winst te behalen.

Uit het laatste landelijke nalevingsonderzoek blijkt dat in iets meer dan de helft van de gevallen om een ID wordt gevraagd. Moerdijk scoort in dit onderzoek dus iets onder het landelijk gemiddelde.

Mysteryshoppers laten NIX merken

Tijdens de actieperiode gingen getrainde mysteryshoppers op pad in de gemeente om de leidinggevenden van supermarkten, sportkantines, horecagelegenheden, cafetaria’s en slijterijen te ondersteunen bij het verbeteren van de ID vraag. Uitgangspunt was om niet te focussen op wat niet goed ging maar om het bieden van ondersteuning zodat het in de toekomst beter gaat. Het geven van een positieve leerervaring dus. De werkwijze was als volgt:

  • De mysteryshoppers probeerden alcohol aan te kopen en op het moment dat zij naar ID werden gevraagd maakte hij/zij zichzelf feestelijk bekend.
  • Werd er niet naar ID gevraagd? Dan gaf de mysteryshopper gerichte tips aan de medewerker hoe hij of zij het de volgende keer beter kan doen.
  • In beide gevallen liet de mysteryshopper een poster achter met hierop info en directe links naar gratis beschikbare online trainingen zoals de NIX Challenge en de E-learning ‘Voor elkaar’.
  • Ook lieten de mysteryshoppers een hulpmaterialenpakket van NIX zonder ID achter met hierin posters en stickers die helpen bij het verbeteren van de ID vraag.

Resultaten

De resultaten waren redelijk bij slijterijen, cafetaria en supermarkten. In horeca en sportkantines daarentegen werd slechts incidenteel om het ID bewijs gevraagd.

Vervolg

De gemeente gaat in 2024 verder met het onderwerp met acties vanuit het oogpunt van preventie en controles door de boa’s. Zo sluiten we aan bij verschillende landelijke campagnes gericht op alcoholpreventie, zoals IkPas/Dry januari, Wel zo sportief en de landelijke alcohol actieweek: Zien drinken, doet drinken. Ook bestaat er binnen de samenwerking vanuit het Sportakkoord de mogelijkheid voor ondersteuning van sportverenigingen om een gezond en veilig sportklimaat te realiseren, o.a. via projecten zoals een gezonde sportkantine.

Prijs voor sLeijtenrij in Klundert

Uit alle deelnemende gemeenten van de NIX zonder ID actieperiode zijn er op basis van een willekeurige steekproef vijf locaties gekozen die prijswinnaar zijn van deze periode. Een van de locaties in de gemeente Moerdijk kwam als winnaar uit de bus: sLeijtenrij in Klundert. Het team van dit bedrijf kreeg op donderdagmiddag 30 november de prijs overhandigd door twee medewerkers van het onderzoeksbureau: een grote trofee en een bedrag dat ze bijvoorbeeld kunnen gebruiken om een leuke teamactiviteit te plannen.

Samenwerken

Deze specifieke actie vond dit jaar voor het eerst plaats. In totaal waren er bijna 1.000 feedbackbezoeken verspreid over zo’n 40 gemeenten door heel Nederland. Met deze actie wil ook gemeente Moerdijk bijdragen aan het verbeteren van de ID vraag. Uit eerder onderzoek is gebleken dat periodieke mysteryshopbezoeken in combinatie met gerichte feedback de ID vraag sterk kan verbeteren.

Een eenmalige actie zal het verschil niet maken, maar door mee te doen aan deze actie zetten we een stap in de goede richting. Alleen door samen te werken zorgen we voor NIX zonder ID! Vragen naar ID is namelijk de grondstof voor naleving.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio