5.7 C
De Bilt

Pletterijkade wordt veilige en groene fietsroute in Den Haag

De gemeente Den Haag heeft plannen om de Pletterijkade opnieuw in te richten. Op de Pletterijkade en omgeving wordt nu gewerkt aan het riool en de kade. De gemeente wil na de werkzaamheden de straat direct veiliger en groener maken. De straat wordt ingericht als een maximaal 30 kilometer per uur straat.

De Pletterijkade is een belangrijke verbinding tussen het centrum en de Binckhorst, én een deel van een lange fietsroute die het Haagse centrum verbindt met Ypenburg en Pijnacker-Nootdorp. De Pletterijkade wordt omgevormd tot een Sterfietsroute, zodat fietsers hier veilig, comfortabel en zonder oponthoud kunnen doorrijden.

Wethouder Arjen Kapteijns (Mobiliteit) “Met de nieuwe inrichting van de Pletterijkade maken we Den Haag nog fietsvriendelijker. Fietsers kunnen straks veilig en comfortabel doorfietsen, terwijl voetgangers, bewoners en bezoekers genieten van een groenere en mooiere omgeving langs het water. Dit sluit goed aan bij onze plannen voor een bereikbare en fijne stad.” 

Wat verandert er voor fietsers en voetgangers? 

Door de nieuwe inrichting krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte en wordt de straat veiliger. De Pletterijkade wordt een fietsstraat waar auto’s maximaal 30 kilometer per uur mogen rijden. Fietsers kunnen naast elkaar fietsen en elkaar veilig inhalen.

Op het Rijswijkseplein komt een nieuwe fietsoversteekrichting de Binckhorst zodat straks in beide richtingen het Rijswijkseplein kan worden overgestoken. De trottoirs worden breder en er komen meer bomen en zitplekken langs het water, zodat het prettiger wordt om te wandelen. Auto’s kunnen gebruik blijven maken van deze straat, maar de hoeveelheid autoverkeer wordt minder, doordat de linksbeweging van de Rijswijkseweg naar de Pletterijkade wordt afgesloten. Dit maakt de straat nog veiliger voor fietsers. 

Ontwerp Pletterijkade aangepast na zienswijzen

Na vrijgave van het voorontwerp konden inwoners reageren met een zienswijzen. Enkele suggesties worden meegenomen in het nog op te stellen definitief ontwerp. De belangrijkste wijziging is o.a. het toevoegen van een fietspad in tweerichtingen op het Rijswijkseplein tussen de Scheepmakersstraat en de Van Maanenkade. En is het verzoek om verschillende bomensoorten langs de huizen te planten in het ontwerp meegenomen.

Toekomstige groei 

De herinrichting is ook een voorbereiding op de toekomst. Naar verwachting verdubbelt het aantal fietsers op deze route in 2030 tot 10.000 per dag, en met de te bouwen woningen in de Binckhorst en ook het Laakhavens gebied kan dit verder groeien. Met deze veranderingen werkt Den Haag aan een veiligere en duurzamere stad voor fietsers en voetgangers“, zegt wethouder Kapteijns.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio