Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam

Binnenland – Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt ruim 300 miljoen euro uit om het spoor op het traject Den Haag – Rotterdam geschikt te maken voor het rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting. Hierdoor kunnen reizigers op dit traject straks elke 5 minuten een trein nemen. De intensievere benutting van het spoor is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden.

Staatssecretaris Van Veldhoven: ‘Het aantal treinreizigers neemt snel toe. Zeker in de Randstad, waar de bevolking de komende tien jaar met een half miljoen mensen groeit. Door nú te investeren in uitbreiding van het spoor, zorgen we ervoor dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook in de toekomst comfortabel de trein kunnen pakken. En met het grote aantal treinen dat hier straks gaat rijden, hoeven reizigers ook nooit langer dan een paar minuten te wachten.’

Vier sporen

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. Dit is goed nieuws voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam, die met het hoge aantal treinen dat straks op dit traject kan rijden een haast metro-achtige verbinding krijgen. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

 

Intensievere benutting

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden. Sinds de dienstregeling 2018, die is ingegaan in december 2017, is het eerste traject waar zo’n ‘tienminutentrein’ rijdt een feit: tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden nu zes in plaats van vier intercity’s per uur per richting en tussen Utrecht en Houten Castellum rijden nu zes in plaats van vier sprinters tijdens de spits.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Nieuwe taal neemt je alvast mee op reis

Ondanks alle beperkingen rondom het coronavirus, zien we nu eindelijk licht aan het einde van een lange tunnel. Met het leren van een nieuwe...

De Ark in Krimpen wordt vaccinatielocatie

De gemeente Krimpen aan den IJssel maakt kerkgebouw De Ark aan de Burgemeester Aalberslaan 41 gereed als vaccinatielocatie. In overleg met de kerkenraad is...

Wethouder Brigitte Leferink overhandigt cheque aan 100-jarige TOOS

Waddinxveen - Op maandag 25 januari 2021 overhandigde wethouder Brigitte Leferink (Sport) een jubileumcheque aan de voorzitter van Jazzdans- en Turnvereniging TOOS, Willem Jan...

Belbus rijdt niet, maar KrimpenWijzer helpt

Krimpen aan den IJssel - De Belbus rijdt tijdelijk niet vanwege Corona. Leden van de bus die vervoer nodig hebben krijgen hulp van KrimpenWijzer....

Uitbreiding Winkelcentrum Zuidplein in maart van start

Rotterdam - Winkelcentrum Zuidplein breidt uit met 5.000 vierkante meter. Ontwikkelcombinatie Ballast Nedam Development en Heijmans Vastgoed en de gemeente Rotterdam hebben hiervoor contracten...

Nieuwe publieksruimte en duikwinkel voor het zwembad

Albrandswaard – De gemeente Albrandswaard en MaiDiving trekken gezamenlijk op in de renovatie van de publieksruimte van het zwembad. Naast het renoveren van de...

Een fiets voor elk kind in Nissewaard

Nissewaard - Nissewaard Lokaal wil dat het mogelijk wordt dat elk kind in Nissewaard een fiets kan krijgen. Voor 1 op de 9 kinderen...

Energievouchers voor Rotterdammers om te verduurzamen

Rotterdam - Vanaf 18 januari kunnen Rotterdammers gratis een Energievoucher aanvragen ter waarde van € 90,-. Om energie besparen makkelijker te maken gaat Rotterdam...