12.9 C
De Bilt

Extra veel leesplezier en taalontwikkeling bij Kibeo tijdens de Nationale Voorleesdagen!

De Nationale Voorleesdagen zijn woensdag 24 januari van start gegaan en Kibeo doet ook dit jaar weer vol enthousiasme mee! De kinderen beleven in deze periode extra veel leesplezier en leren een heleboel nieuwe woorden. Wist je dat kinderen van een kwartier voorlezen per dag al 1.000 nieuwe woorden per jaar leren?

Nationale Voorleesdagen

Voorlezen is iedere dag al een feestje bij Kibeo, maar tijdens de Nationale Voorleesdagen pakken ze pas écht uit! De vestigingen dompelen zich onder in het thema van het boek dat centraal staat, op sommige vestigingen vindt er een voorleesontbijt plaats, er komen voorleeshelden op bezoek én er zijn een heleboel toffe en leerzame activiteiten in hetzelfde thema als het gekozen boek.

Aan de slag met boeken en activiteiten die passen bij de leeftijd en de vestiging

De gekozen boeken komen allemaal uit de Prentenboeken Top10 en zijn door de pedagogisch beleidsmedewerkers afgestemd per leeftijdscategorie en vestiging. Zo gaan ze onder andere aan de slag met het boek ‘Help, een verrassing!’. Net als hoofdpersonages Eekhoorn Suusje en Vos August gaan de kinderen schilderen, lezen, vrij rennen, springen en lekker spelen!

Samen met de voorlezer gaan de kinderen in gesprek over het boek. Wat vinden zij zelf leuk om te doen? Houden ze van rustige dingen doen zoals Vos August of gaan ze liever voor de wilde activiteiten zoals Eekhoorn? Spelenderwijs ontwikkelen de kinderen op sociaal-emotioneel gebied. 

Grotere woordenschat, inlevingsvermogen, hoge betrokkenheid, beurtgedrag en veel meer

Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van kinderen. Zo leren ze een heleboel nieuwe woorden waarmee ze hun woordenschat uitbreiden en ontwikkelen ze een goed taalgevoel. Onder andere doordat ze horen hoe een zin is opgebouwd. Maar de voordelen van voorlezen gaan nog veel verder dan dat.

Hoe interessanter kinderen iets vinden, hoe beter ze het leren. Zo werkt dat ook bij taal. Tijdens het voorlezen zorgen de pedagogisch professionals daarom voor een zo hoog mogelijke betrokkenheid bij de kinderen. Dit doen ze onder andere door vragen te stellen aan de kinderen, materialen te gebruiken die in het boek voorkomen en met haar of zijn stem te spelen voor een extra spannend verhaal. Tijdens het vragen stellen leren kinderen ook sociale vaardigheden, zoals beurtgedrag oefenen. Dit is een vaardigheid die ook later goed van pas komt tijdens het voeren van gesprekken bijvoorbeeld. En door materialen te gebruiken uit het boek, koppelen de kinderen de woorden aan de juiste materialen.

Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd tijdens het voorlezen. Ze leren zich in te leven in de personages van het boek, wat hun empathisch vermogen vergroot. Daarnaast wordt hun fantasie geprikkeld. Tijdens het voorlezen zien de kinderen de avonturen voor zich die de hoofdpersoon uit het boek meemaakt.

Grotere onderwijskansen dankzij voorlezen vanaf jonge leeftijd

Met taalstimulering worden de onderwijskansen van kinderen vergroot. Vooral in de taalgevoelige periode, namelijk van 0 tot 6 jaar. Dat is de periode waarin kinderen nog beter zijn in het leren van taal. Hoe jonger de kinderen zijn wanneer het voorlezen begint, hoe beter. Als kinderen op jonge leeftijd al een positieve ervaring hebben met boeken en (voor)lezen, blijven ze vaak op oudere leeftijd nog interesse houden in lezen. Zo groeien kleine lezers op tot grote lezers!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio