Als alles volgens planning blijft gaan, is De Suikerzijderoute in het najaar van 2024 klaar voor gebruik. Voor de aanleg van de nieuwe snelle voetgangers- en fietsverbinding tussen binnenstad en De Suikerzijde, is vandaag het beton voor het nieuwe spoordek gestort in Groningen. De komende maanden wordt de onderdoorgang onder het spoor tussen Hoofdstation en Roodeschool en Delfzijl gebouwd.
De ‘Suikerzijderoute’ loopt ongeveer vanaf de Admiraal de Ruyterlaan (Alfa College) tot aan het terrein van de oude suikerfabriek. Het fietspad gaat onder de spoorlijn en onder de Westelijke Ringweg door, en sluit daarbij aan op het voorterrein van De Suikerzijde.
Wethouder Rik van Niejenhuis: “In De Suikerzijde komen uiteindelijk zo’n 5000 woningen en allerlei voorzieningen zoals (middelbare) scholen. We willen dit nieuwe stadsdeel heel goed verbinden met de omgeving en het wandelen en fietsen stimuleren. Daarin is de Suikerzijderoute een essentiële schakel. Deze route brengt De Suikerzijde letterlijk dichterbij.”
Treinvrije periodes
De komende weken zijn spannend voor de aanleg van De Suikerzijderoute. In drie treinvrije periodes moet een hoop werk gebeuren. “Dat vraagt om een strakke planning. Voor de omwonenden is dat niet altijd prettig. We doen ons uiterste beste de overlast en nachtwerk zoveel mogelijk te beperken” aldus Auke Plantinga, omgevingsmanager van aannemer Van Spijker Infrabouw b.v. Omwonenden worden via nieuwsbrieven en de omgevingsapp geïnformeerd over het werk en mogelijke overlast.
De treinvrije periodes zijn:
– zaterdag 1 april 01:00 uur tot maandag 3 april 05:00 uur
– zaterdag 15 april 01:00 uur tot maandag 17 april 05:00 uur en
– zaterdag 29 april 01:00 uur tot maandag 5 mei 02:00 uur.
Dan rijden er geen treinen tussen Groningen-Delfzijl en Groningen-Roodeschool. Arriva kan vanwege de werkzaamheden aan de Suikerzijderoute namelijk niet keren op Station Groningen (Hoofdstation) en daardoor ook niet tanken. Arriva zet dan treinvervangend busvervoer in en informeert reizigers over de details van het vervangende vervoer. De werkzaamheden aan spoor en stations op deze trajecten wordt zoveel mogelijk slim gecombineerd. Zo wordt ook gewerkt aan verschillende overpaden bij stations en vinden er voorbereidende werkzaamheden plaats voor perronvernieuwing in Delfzijl-West en Delfzijl.
Suikerzijderoute
Het gebied van de oude suikerfabriek wordt de komende jaren getransformeerd tot het nieuwe stadsdeel De Suikerzijde. De Suikerzijde wordt stedelijk en stoer, maar ook groen, royaal en uitnodigend. De Suikerzijde wordt een compleet en veelzijdig stadsdeel voor iedereen. Er komen zo’n 5.000 woningen en diverse commerciële- en maatschappelijke voorzieningen. Zie voor meer informatie desuikerzijde.nl