7.2 C
De Bilt

In Midden-Groningen slaan kind-ouder-ondersteuners handen ineen voor vernieuwende aanpak rond het kind

Midden-Groningen – Kind-ouder-ondersteuners, intern begeleiders van de scholen en zorg- en welzijnsprofessionals volgen vanaf dit jaar een gezamenlijk Tijd voor Toekomst traject waarin zij de sociaal-emotionele basis van kinderen verrijken. Op dinsdag 26 maart van 12:00-14:00 uur worden de eerste ervaringen met elkaar gedeeld in Dorpshuis de Ruyten in Froombosch.

Het vernieuwende van de aanpak is dat er rond het kind zoveel professionals uit verschillende hoeken samen toewerken naar een cultuuromslag. Hierin kijken we minder met een ‘zorgbril’ naar kinderen. We willen liever een antwoord krijgen op de vragen ‘wat heeft het kind nodig?’ en ‘wat hebben de ouders nodig?’.

Kijken naar ‘de mens’ beetje kwijtgeraakt

“Dat klinkt heel eenvoudig, maar in deze samenleving en de systemenwereld waarvan we ook allemaal deel uitmaken, zijn we dat wat kwijtgeraakt. In Midden-Groningen willen we dit stap voor stap doorbreken”, geeft programmaleider Iris Offringa aan. “Kinderen hebben soms iets extra’s nodig; hun basis willen we verrijken. Zodat kleine vragen en hobbels op hun weg niet hoeven uit te groeien tot grote problemen. En als het wel grote vraagstukken zijn, dan wordt jeugdhulp op langere termijn weer beter bereikbaar.”

Zelf schoolteams begeleiden

Vanuit ‘Tijd voor Toekomst- verrijkte basis’ worden vanaf dit jaar alle intern begeleiders en kind-ouder-ondersteuners geschoold in groepsdynamica. Vervolgens kunnen ze hierin zelf hun schoolteams begeleiden. Samen met de leerkracht brengen ze dan alles in kaart. Wie trekt er in een groep nu echt aan de touwtjes, wie heeft daar het meeste last van en waar kan de winst liggen om dit te doorbreken. Hiermee ontstaat er een veiliger pedagogisch klimaat in de groepen op school. Individuele leerlingen kunnen zich hierin goed ontwikkelen.

4 kind-ouder-ondersteuners

Daarnaast zijn er in maart van dit jaar 4 nieuwe kind-ouder-ondersteuners op de kindcentra gestart. Daarmee is er nu op 20 van de 30 basisscholen laagdrempelige hulp op sociaal-emotioneel gebied in school aanwezig. Zij zijn 3 tot 5 dagen per week in het kindcentrum aanwezig. Zo bouwen kinderen, leerkrachten en ouders een vertrouwensband met deze professionals op en voelen ze zich vrij om met een hulpvraag te komen.

De kind-ouder-ondersteuner kijkt in eerste instantie of het kind met oplossingen in de omgeving geholpen kan worden. Ook wordt het netwerk in en om het kindcentrum daarbij ingezet. Steeds meer wordt er groepsgericht gewerkt, bijvoorbeeld voor kinderen in vechtscheidingen, met armoedeproblematiek of faalangst.

Dr. Aletta Jacobs College

Op het Dr. Aletta Jacobs College is dit jaar gestart met het experimenteren met extra sociaal-emotionele ondersteuning. Er is ook nieuw aanbod voor jongeren om hun interesses te wekken. Dit moet er ook voor zorgen dat onderwijs ook bereikbaar blijft voor jongeren die het lastig hebben in hun leven.

Welstad in Stadskanaal

Onlangs heeft Welstad in Stadskanaal in Oost-Gronings verband een nieuwe weerbaarheidstraining ontwikkeld. Kind-ouder-ondersteuners en andere professionals in onze gemeente gaan deze volgen. Ieder kindcentrum kan dan vanaf volgend schooljaar iemand in school halen die weerbaarheidstrainingen aan groepen kinderen kan geven. Dat kan bijvoorbeeld tijdens gym of na schooltijd tijdens de verrijkte schooldag.

Cultuuromslag

Met al deze activiteiten maken we een start met de cultuuromslag die we in Midden-Groningen graag willen. We gaan van doorverwijscultuur naar creatieve en snelle oplossingen dicht bij de leefwereld van kinderen; in de kinderopvang, op school, thuis of in de wijk of dorp. Op dinsdag 26 maart van 12:00-14:00 uur delen we de resultaten tot nu toe met professionals uit het werkveld in Dorpshuis De Ruyten in Froombosch. Een cultuuromslag kost tijd, maar samen met alle partijen rond kinderen zetten we stappen in de goede richting!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio