11.7 C
De Bilt

Onderzoeken ongeval Hooghalen afgerond, direct extra maatregelen

Hooghalen  – Op 22 mei 2020 vond een afschuwelijk ongeval plaats op het traject Zwolle – Assen. Op een niet actief beveiligde overweg (NABO, Niet Actief Beveiligde Overwegen) bij Hooghalen kwam een NS Sprinter in botsing met een zwaar landbouwvoertuig. Door deze zware aanrijding verloor de NS-machinist zijn leven. De impact van dit ongeval was en is groot. Allereerst bij de directe nabestaanden en ook bij zijn collega’s en in de spoorsector.

Onderzoeksteam ongeval

NS en ProRail hebben direct een onderzoeksteam aangesteld om lering te trekken uit dit tragische ongeval. De resultaten van de onderzoeken zijn vandaag gepresenteerd. Per direct nemen we extra maatregelen. Deze komen bovenop de huidige extra maatregelen en gelden totdat de NABO zijn opgeheven.

Onderzoeksresultaten

De onderzoeken richten zich op het incident Hooghalen specifiek en daarnaast ook breder op de problematiek van Niet Actief Beveiligde Overwegen. De oorzaak van het ongeval Hooghalen ligt in een combinatie van factoren, zo blijkt uit het onderzoek. De bestuurder van de tractor heeft de trein niet of te laat gezien en is de overweg opgereden. Hierbij speelden de weersomstandigheden onder andere een rol.

Een van de hoofdconclusies uit diepgaand vervolgonderzoek is dat zwaar en/of lang verkeer in bepaalde gevallen te weinig tijd heeft om een NABO over te steken, ook al voldoen ze aan wettelijke eisen. Uit de onderzoeken komen dertien aanbevelingen voort over het verbeteren van de veiligheid en de samenwerking in de sector met betrekking tot NABO. ProRail heeft inmiddels 137 overwegen in kaart gebracht waar deze situatie zich voor kan doen.

Extra maatregelen: NABO sluiten

NS en ProRail starten met extra maatregelen bij 28 NABO waar NS rijdt en een verhoogd risico geldt doordat zwaar wegverkeer frequent oversteekt. De eerste maatregelen worden direct ingevoerd. Zes NABO heffen we met spoed op, waarbij tussentijds met de gebruiker is overeengekomen dat deze niet met zwaar wegverkeer worden gebruikt, totdat deze met spoed zijn gesloten.

Voor één NABO geldt dat deze sporadisch door de gebruiker met zwaar wegverkeer gebruikt kan worden, maar alleen onder begeleiding via een “procedure bijzondere oversteek” en totdat deze eind dit jaar officieel gesloten is, zodra een nieuwe ontsluitingsweg gereed is.

Meer extra maatregelen

Ook ProRail neemt meer extra maatregelen. Voor de andere 109 NABO op het Nederlandse spoor inventariseert ProRail momenteel, in overleg met reizigersvervoerders en decentrale overheden, welke tijdelijke maatregelen we hier op korte termijn kunnen doorvoeren. Met onder andere de classificatie van risico’s bij NABO en het afwegingskader, kunnen we de maatregelen bepalen en inplannen. Het streven is om hierbij maatregelen zo snel als mogelijk te treffen, maar bovenal om de desbetreffende NABO op te heffen.

Fossielen

Marjan Rintel, president-directeur NS: “De dood van onze machinist vorig jaar bij een ongeval bij een onbeveiligde spoorwegovergang heeft ons diep geraakt. Onze collega heeft vlak voor dat fatale moment gehandeld zoals je van een machinist mag verwachten. Hij had dit trieste ongeval niet kunnen voorkomen. Onbeveiligde spoorwegovergangen zijn fossielen uit de tijd dat er twee keer per dag een stoomtrein kwam. Dat was toen, nu hebben we het drukst bereden spoornet van Europa.

We rijden voor onze reizigers veel en snelle treinen. Al jaren roept iedereen dat we van deze spoorwegovergangen af moeten. Hier wordt aan gewerkt, maar het gaat te langzaam. De veiligheid van onze mensen en reizigers staat voorop. Tot deze onbeveiligde overgangen verleden tijd zijn, zal NS op een aantal trajecten langzamer rijden.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio