Scheepswrak bij Stavoren roept boeiende vragen op

Súdwest-Fryslân – De Stavoren 18, het scheepswrak in het IJsselmeer, enkele kilometers uit de kust bij Stavoren, is ietwat ongebruikelijk gebouwd voor de periode waarin ze werd gebruikt. Deze conclusie kan worden getrokken na het recente onderwateronderzoek dat de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) onlangs verrichtte.

Scheepswrak

“Opvallend is dat de huid van het schip uit drie plankenlagen bestaat”, zegt archeoloog Yvonne Boonstra van de gemeente Súdwest-Fryslân. “Dit was in de zestiende eeuw zeer gebruikelijk, maar in de achttiende eeuw eigenlijk niet meer.”

Meer stevigheid

Er kunnen meerdere redenen zijn voor deze drievoudige huidlaag. “Mogelijk is een extra laag aangebracht om de levensduur te verlengen, als bescherming tegen de paalworm”, zegt Boonstra. Een andere mogelijkheid is dat het schip werd verlengd of is ingezet voor militaire doeleinden. “Een drievoudige huidlaag geeft dan meer stevigheid.”

Extra uitdaging

Troebel zicht en niet altijd even gunstige weersomstandigheden waren een extra uitdaging voor de studenten onderwaterarcheologie die bij het archeologisch onderzoek waren betrokken. Deze zogeheten ‘fieldschool’ had een dubbel doel. Ook wilde het RCE eerdere aannames over het schip toetsen.

Sextant

Zoals duikers van de Landelijke Werkgroep Archeologie Onder Water (LWAOW) al eerder vaststelden is van het schip alleen de onderkant, het zogenaamde vlak, bewaard gebleven. De lengte van het vlak is zo’n 25 meter en de breedte tussen de 4 en 5 meter. Ook de vermoedelijk late zeventiende-eeuwse of vroeg achttiende-eeuwse datering werd bevestigd door de vondsten van diverse tinnen lepels en veel pijpenkoppen uit deze periode. Een bijzondere vondst is die van een metalen object, mogelijk een sextant, een navigatie-instrument voor op zee.

scheepswrak
sextant

‘Prachtkans’

In ieder geval heeft de stevigheid door de extra dikke romp het schip niet kunnen behoeden voor vergaan. Wat het doel van dit schip was en waarom het verging, wordt wellicht duidelijk bij de uitwerking van het onderzoek. “Dit is een prachtkans om meer te weten te komen over oude scheepsbouw, zeevaart en handel in deze regio”, zegt Boonstra.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Gemeente Eemsdelta wijst gehele openbare ruimte aan als sportlocatie

Eemsdelta - Momenteel mag het sporten buiten alleen op buitensportaccommodaties of op plekken die door de gemeente Eemsdelta als dusdanig zijn aangewezen. De gemeente...

Lokaal Preventieakkoord Pekela zet gezonde leefomgeving centraal

Pekela - De gemeente Pekela gaat aan de slag met een Lokaal Preventieakkoord. Het Lokaal Preventieakkoord heeft als doel om de gezonde leefomgeving in...

Publiekszaken centraal in Huis van Cultuur en Bestuur

Hoogezand- Inwoners kunnen vanaf 12 juli 2021 voor alle gemeentelijke dienstverlening op het gebied van Publiekszaken terecht bij het nieuwe Huis van Cultuur en...

Dreiging op middelbare school in Groningen

Groningen - Vanochtend kregen wij een melding binnen van het H.N. Werkman Stadslyceum aan de Nieuwe Sint Jansstraat in Groningen. Zij hadden een dreiging...

renovatie Westerstraatbrug in Ter Apel door Gemeente Westerwolde

Ter Apel - De Westerstraatbrug in Ter Apel is niet meer veilig voor het verkeer. Daarom gaat de gemeente Westerwolde de brug renoveren. Maandag...

Opdracht voor Ontwerpteam Cultuurcluster definitief

Delfzijl - De gemeente Eemsdelta en De Zwarte Hond tekenden 14 april het contract voor de opdracht om een ontwerp te maken voor het...

Uitbreiding Eemshaven door gebiedsontwikkeling in Oostpolder

De provincie Groningen en de gemeente Het Hogeland hebben het voornemen om de Eemshaven uit te breiden door een bedrijventerrein te ontwikkelen in de...

Aanpassen perronhoogtes van enkele stations in Fryslân en Groningen

Groningen/ Friesland - Vanaf maandag 12 april rijden de nieuwe WINK treinen in Fryslân en deels in Groningen. Enkele perrons zijn nog niet op...