8.1 C
De Bilt

Het Fietsnetwerk van Hilversum

Hilversum – Om te bepalen welke fietspaden belangrijk zijn en prioriteit hebben en welke minder, heeft de gemeente Hilversum een Fietsnetwerk opgesteld. Met de opkomst van de elektrische fiets wordt de fiets een steeds belangrijker vervoermiddel en een goed alternatief voor de auto. Om het wegennet te ontlasten moeten fietsers daarom de ruimte krijgen, zo staat in de Mobiliteitsvisie 2040. Een goed fietsnetwerk is belangrijk om de stad goed bereikbaar te houden.

Verbeteren verkeersveiligheid in stappen

Wethouder Annette Wolthers (Verkeer): “Het liefst zou ik alle fietspaden in één keer aanpakken. Maar dat kan niet. Met het Fietsnetwerk weten we nu waar onze prioriteiten liggen als het gaat om het verbeteren van bijvoorbeeld de verkeersveiligheid op de fietspaden of de ontwikkeling van het stationsgebied. Maar ook bij groot onderhoud. Als een straat wordt opengelegd voor nieuwe riolering bijvoorbeeld, dan nemen we de fietspaden direct mee.”

Fietsnetwerk van Hilversum heeft drie varianten 

  • A: Een hoogwaardig regionaal fietsnetwerk, de paarse wegen. Deze fietspaden verbinden Hilversum met omliggende gemeenten en zijn bedoeld om snel te kunnen doorfietsen. De fietspaden zijn bij voorkeur vier meter breed. Fietsers hoeven niet vaak te stoppen of af te stappen. 
  • B: Hoofdfietsroutes, de blauwe wegen. Deze fietspaden zijn de belangrijkste fietsverbindingen in de stad. Ook hier zet de gemeente in op brede fietspaden, zodat er ruimte is voor meerdere fietsers naast elkaar. 
  • C: Het basisnetwerk, de groene wegen. Deze fietspaden zijn de alternatieve fietsroutes door de stad en zijn, naast de hoofdfietsroutes, ook belangrijk om te verbeteren. 

Zie kaartje en legenda voor de routes en www.hilversum.nl/fietsnetwerk

Voor het opstellen van dit fietsnetwerk zijn gesprekken gevoerd met verkeersdeskundigen en diverse andere beleidsmedewerkers en is gebruik gemaakt van data en toekomstige verkeersprognoses. Het onderzoek is uitgevoerd door Royal Haskoning DHV in opdracht van de gemeente. Het college van B en W heeft het fietsnetwerk vastgesteld. 

Deze categorisering en prioritering is een goede basis om met derde partijen zoals de omliggende gemeenten, de regio Gooi- en Vechtstreek, de Metropool Regio Amsterdam en de provincie Noord-Holland in overleg te gaan voor het vinden van cofinanciering en / of aanvragen van subsidie. Wolthers: “Alleen gezamenlijk maken we deze grote infrastructurele opgave waar en voor alle partijen betaalbaar.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio