Hilversum: de stad voor groene, duurzame en innovatieve mobiliteit

Hilversum wil op het gebied van mobiliteit klaar zijn voor de toekomst, met slimme stoplichten voor een betere doorstroming, elektrische deelvoertuigen op bestelling en emissievrije zones tegen verminderde CO2-uitstoot. In de mobiliteitsvisie 2040 presenteert het college van B&W van Hilversum een set van maatregelen om de grootste knelpunten in de stad aan te pakken, doorstroming te bevorderen en verkeersveiligheid te verbeteren.

Verkeerssituatie Hilversum niet optimaal

Wethouder Annette Wolthers (Verkeer): “Door deze mobiliteitsvisie worden de bereikbaarheid, leefbaarheid en (verkeers)veiligheid verbeterd. Nu is de verkeerssituatie in Hilversum verre van optimaal. Niks doen is geen optie. In deze mobiliteitsvisie kiezen we daarom voor duurzame, groene en innovatieve oplossingen. Op die manier is Hilversum ook in 2040 een prettige stad om in te wonen, te leven, te werken en om te bezoeken. De stad ligt in een mooie groene omgeving en heeft nog steeds het ‘dorpse’ karakter. Dat willen we graag zo houden.”

Brede participatie onder inwoners en bedrijfsleven 

De mobiliteitsvisie is tot stand gekomen met de participatie van vele inwoners, ondernemers, omliggende gemeenten, de Provincie Noord-Holland, het Rijk en andere belanghebbenden. De gemeente sprak met 154 stakeholders, hield 38 online-participatiebijeenkomsten en legde hen vier toekomstscenario’s voor: inzetten op duurzaamheid, op een betere doorstroming, op technologische ontwikkelingen en een goed bereikbare binnenstad. Om zo te komen tot een voorkeursscenario dat door zoveel mogelijk Hilversummers gedragen wordt. De visie is een mix van maatregelen afkomstig uit deze vier toekomstscenario’s. Wolthers: “Van alle scenario’s nemen we over waarvan we weten dat het werkt. Zo komen we tot een visie die goed past bij Hilversum.”  

Slimme verkeerslichten zorgen voor betere doorstroming

Binnen nu en tien jaar zijn alle stoplichten vervangen door slimme verkeerslichten. Met deze slimme verkeerslichten en sensoren zorgen we voor een betere doorstroming. Zo hebben fietsers veel vaker en sneller een groen verkeerslicht. Auto’s ‘praten’ in de nabije toekomst zowel met elkaar als met systemen langs de weg, zoals lantaarnpalen. Hierdoor kunnen ze vooruitkijken en op elkaar reageren, wat voor minder filevorming zorgt. En minder CO2-uitstoot.
 

Passend vervoer voor iedereen

In 2040 heeft Hilversum passend vervoer dat voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is. Door met slimme technologieën te gaan werken, kunnen inwoners bijvoorbeeld een stadstaxi of busje bestellen dat voor hun deur stopt en hen brengt naar de plek waar ze moeten zijn. Of ze pakken een elektrische fiets, step of scooter en verplaatsen zich zo door de stad op een fijne en makkelijke manier.

Autoluwe binnenstad

In het centrum komen straks minder auto’s. Fietsers en voetgangers krijgen hierdoor meer ruimte. Aan de rand van de stad komen een paar goed voorziene parkeerplaatsen (multimodale hubs) waar deel- e-bikes, steps en scooters voorradig zijn. Voor winkeliers en ondernemers blijft de binnenstad wel toegankelijk. Hierdoor blijft de binnenstad groen en duurzaam en bovenal bereikbaar. Het kleine goederenvervoer wordt overgeheveld aan de rand van de stad en gaat met kleine deelbusjes de stad in. Voor de bevoorrading van de winkels worden straks slimme planningssystemen gebruikt. En dat betekent weer dat er minder vrachtverkeer nodig is. Zero -emissiezones zorgen voor minder CO2-uitstoot.   

Onderzoek naar Noordoost-tunnel

Om de doorstroming van het verkeer in Hilversum te verbeteren, wil de gemeente onderzoeken of het mogelijk is een Noordoost-tunnel aan te leggen, vanaf de Larenseweg naar de Nieuwe Crailose weg. Hiermee zal onder andere de doorstroming van de Johannes Geradtsweg verbeteren (minder voertuigen) en blijft het Media Park goed bereikbaar. Deze tunnel zal niet ten koste gaan van de natuur.  

Haalbaarheid 

De kosten voor de mobiliteitsvisie liggen op 278,3 miljoen euro inclusief de Noordoost-tunnel en op 28,3 miljoen euro exclusief deze tunnel. Voor de realisatie van een ondergrondse verkeersverbinding is medefinanciering vanuit andere overheden, zoals de Provincie en het Rijk, en betrokken partijen zoals het Media Park noodzakelijk. 

Omgevingsvisie

De mobiliteitsvisie valt onder de paraplu van de omgevingsvisie waar de gemeente Hilversum ook aan werkt. Enkele ingrijpende maatregelen worden daarom opnieuw voorgelegd tijdens de participatiebijeenkomsten van de omgevingsvisie.

De mobiliteitsvisie 2040 wordt in april voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. Daarbij worden aan de hand van verschillende uitvoeringsscenario’s de kosten voorgelegd met daarbij een kostenraming. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Treintje slimme auto’s remt zélf voor rood verkeerslicht

Amsterdam - Afgelopen zomer heeft op de provinciale wegen rondom Schiphol een unieke proef plaatsgevonden. Voor het eerst gebruikte een treintje auto’s informatie uit...

Provincie Noord-Holland en Japan zetten in op waterstof

Hoe kunnen overheden en ondernemingen in Noord-Holland en Japan elkaar helpen om waterstof in Noord-Holland op de kaart te zetten? Deze vraag stond centraal...

Zetelwisseling VVD in de Hilversumse gemeenteraad

Ruud Verkuijlen (VVD) legt in de raadsvergadering van 15 september zijn functie neer als gemeenteraadslid van Hilversum. Partijgenoot Ellis Zeeuw van der Laan nam...

Open Crailodag – zaterdag 25 september 11.00 – 15.00 uur

Buurtschap Crailo opent zaterdag 25 september voor de vierde keer haar deuren. Tussen 11.00 en 15.00 uur is iedereen die belangstelling heeft in deze...

Opening nieuw clubhuis SV Laren’99

Laren - Op zaterdag 4 september opende wethouder Stam het nieuwe clubhuis van SV Laren ’99. Het vernieuwde clubhuis is dankzij de grote inspanningen...

‘Boost je zomer’ feestelijk afgesloten met skate/step en hiphop clinics

Hilversum - Met een skate/step en een hiphop clinic in De Oude Haven in Hilversum werden gisteren de ‘Boost je zomer’ jongerenactiviteiten feestelijk afgesloten....

Familie De Ruiter-Zwanikken zorgde tientallen jaren weide en dieren

Laren - Tientallen jaren zorgden Joke en Ruud de Ruiter-Zwanikken met veel plezier voor het stuk openbare grond nabij Melkweg/Jordaan in Laren en voor...

Gemeente Baarn presenteert concept zonnekaart

De gemeente Baarn werkt aan een beleidskader voor het opwekken van duurzame energie. Om locaties en voorwaarden voor duurzame energieopwekking te onderzoeken, zijn gesprekken...