6.5 C
De Bilt

Goede eerste resultaten Kom-Binnen-Bij-Bedrijvendagen

Krimpenerwaard – De eerste resultaten van de Kom-Binnen-Bij-Bedrijvendagen in april stemmen tevreden: 294 bedrijven en organisaties uit acht gemeenten in het Groene Hart deden mee en kregen 1.324 bedrijfsbezoeken aangemeld. De voorlopig gemeten maatschappelijke meerwaarde is €417.500.

Van 9 tot en met 14 april ontvingen bedrijven en organisaties mensen die op zoek zijn naar betaald werk, een leerwerkplek, stageplaats of werkervaringsplaats, vrijwilligerswerk of een praktijkopdracht voor school. Ook voor wie niet concreet op zoek was naar werk of stage, zetten bedrijven hun deuren wagenwijd open. Deze voor zowel bedrijven als bezoekers laagdrempelige manier om met elkaar in contact te komen en kennis te maken, leidt vaak tot vervolgafspraken en succesvolle matches.

De eerste resultaten

Op basis van een eerste enquête blijkt dat 25 mensen in de regio een betaalde baan vonden, 17 een leerwerkplek of werkervaringsplaats, 6 een stageplaats en 11 mensen vonden vrijwilligerswerk. Een paar weken sinds de open dagen zijn nog tal van vervolggesprekken en trajecten met potentiële kandidaten gaande.

Resultaten Krimpenerwaard

In totaal hebben 66 bedrijven in de Krimpenerwaard deelgenomen aan de Kom-Binnen-Bij-Bedrijvendagen. Er zijn ruim 140 bezoeken afgelegd aan bedrijven in de Krimpenerwaard. 2 vacatures zijn direct al vervuld, 1 persoon heeft een stageplaats gevonden, er zijn 3 leerwerkplekken/werkervaringsplaatsen vervuld en 3 mensen vrijwilligerswerk hebben gevonden. Met 16 kandidaten zijn bedrijven nog in gesprek.

Maatschappelijke meerwaarde

De voorlopige maatschappelijke meerwaarde van de Kom-Binnen-Bij-Bedrijvencampagne is €417.500. Dit is de waarde die gemeenten, bedrijven en organisaties geven aan het gezamenlijk organiseren van deze dag en de kosten die zij daarmee fictief besparen. De nadruk ligt op het stimuleren van de regionale economie en het in contact brengen van werkzoekenden met werkgevers. De voorlopige maatschappelijke meerwaarde is bepaald aan de hand van het aantal bedrijven dat heeft gereageerd op de eerste enquête. Op een later moment wordt nogmaals onderzocht hoeveel concrete matches er bijgekomen zijn.

Regionale economie stimuleren

De jaarlijkse Kom-Binnen-Bij-Bedrijvencampagne heeft een sterk positief effect op de regionale economie. Werkzoekenden konden namelijk ook werkgevers in andere gemeenten bezoeken. Het ging om bedrijven en organisaties uit de gemeenten Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Oudewater, Waddinxveen, Woerden en Zuidplas.

Jan Vente, wethouder Economie en Sociale Zaken in de Krimpenerwaard: “Ik ben blij dat er zo veel bedrijven, organisaties, werkzoekenden en studenten mee deden aan de Kom-Binnen-Bij-Bedrijvendagen in onze gemeente. Volgend jaar hopen we de afstemming tussen werkgevers, het onderwijs en de gemeente bij dit project verder te verbeteren. Het doel is namelijk zo veel mogelijk ingevulde vacatures en stageplekken!”​

Onderdeel van Groene Hart Werkt!

‘Kom Binnen Bij Bedrijven’ is onderdeel van hét regionale platform Groene Hart Werkt! Via dit platform werken bedrijven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen en overheid met elkaar samen aan economische initiatieven in het Groene Hart.

Meer informatie: groenehartwerkt.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio